Bestellen
Een lastig keuze is wanneer de body te bestellen. Ik heb wel een garage, maar die is niet groot genoeg om nog aan het rollend chassis te werken terwijl de body ook al in de garage staat. Ik wil dus het rollend chassis af hebben op het moment dat de body komt. De body’s worden in het buitenland gemaakt en dan per 10-12 tegelijk naar Nederland getransporteerd, daarom is er een levertermijn van 10-12 weken.
Als je de body gaat bestellen moet je natuurlijk ook weten welke kleur het gaat worden. Op zich was ik daar redelijk snel uit. Ik wil een Burton bouwen met een klassieke look en daarbij past een two tone in ivoor wit (RAL1015) met zwarte (RAL 9005) spatborden prima. Daarnaast heb ik deze combinatie ook nog niet heel veel zien rijden.
Na de planning nog eens goed bekeken te hebben bestel ik op 1-4-2016 de klassieke body in de boven genoemde kleuren. Omdat ik ook gebruik ga maken van de standaard Burton onderdelen laat ik ook alle standaard gaten boren. Ik laat alleen de gaten voor de softtop niet boren omdat ik er nog niet uit ben of ik de softtop van BCC ga gebruiken. Ik vind deze niet zo heel handig met het in en uit stappen en heb liever een softtop met een rits in het dak.
Op 7-4-2016 krijg ik de bevestiging dat de body besteld is en dat het body 1216 dus Burton 1216 gaat worden. Er wordt een levertermijn van ca. 10 weken afgegeven.
Nu wordt het dus hard doorwerken aan het rollend chassis zodat deze “klaar” is op het moment dat de body binnen is.
Ophalen
17-6-2016 krijg ik een telefoontje van Mark dat de body binnen is. Omdat ik nog net niet ver genoeg ben met het rollend chassis maak ik in eerste instantie een afspraak om de body op 8-7-2016 op te halen. Maar de werkzaamheden aan het rollende gedeelte gaan sneller dan verwacht. Snel nog even de garage opgeruimd en schoongemaakt en het rollend chassis is grotendeels klaar.
Op 24-06-2016 is het dan zover. Ik ga de body ophalen. Eerst nog wel even een grote aanhanger huren waar de krat met de body in past. Bij Burton aangekomen wordt de body met de heftruck in de aanhanger geplaatst. Ook neem ik nog de laatste onderdelen mee. Ik heb, op de bekleding na, nu alles in huis om de auto af te kunnen bouwen. Daarna op naar huis. Met wat hulp van mijn vrouw en een buurman de krat uit de aanhanger gehaald. Omdat de body niet erg zwaar is eerst het de eerste helft uit de aanhanger gehaald en op de grond gezet. Daarna het laatste deel opgetild en de auto met aanhanger weg gereden. Nu eerst de aanhanger weggebracht om vervolgens de krat uit te gaan pakken. Alle losse body onderdelen zoals het front, motorkap, achterklep en spatborden zijn voor het vervoer in de body geplaatst en deze eerst “voorzichtig” uit de body gehaald en naar de logeerkamer gebracht die als voorlopige opslagplaats van de onderdelen gaat dienen. Veel Burton bouwers draaien de krat om en zetten dan de body er op. Maar dat neemt te veel ruimte in beslag. Daarom besluit ik de krat uit elkaar te halen maar het gedeelte waar de body op vast is gemaakt intact te laten. Hiermee zet ik hem dan met hulp van de buurman op schragen en verwijder de noppenfolie. Het rollend chassis en de body op schragen passen precies achter elkaar in de garage en kan ik er ook nog net omheen en tussendoor lopen. Niet helemaal ideaal maar het is helaas niet anders. De garage is niet groter. Nu kan de opbouw van de body beginnen