21-05-2017
Vandaag weer wat zichtwerk aan de body gedaan, ik heb de voorruit definitief gemonteerd. Ondanks dat ik de voorruit al eerder had gemonteerd,was het toch weer even puzzelen om hem netjes op de body te krijgen. Vooral het boutje waarmee de ruit in het midden wordt vastgezet was lastig, want het was nu vol onder het dashboard. Maar goed het is weer gelukt. De binnen- en buitenspiegels ging een stuk eenvoudiger.
Als laatste een poging gewaagd om de ruitenwisserarmen en ruitenwissers te monteren. Een delicaat klusje is om de einden van de ruitenwisserarmen zo te buigen dat ruitenwisser recht op de ruit komt. De rechter gaat prima, maar bij de linker gaat het mis. Ondanks dat ik het voorzichtig doe breek het armpje, bij het bolletje waarmee het ruitenwisserblad wordt vastgezet op de ruitenwisserarm. Dat is balen!! In eerste instantie denk dat wordt een nieuw armpje kopen, maar na er wat langer over nagedacht te hebben denk ik, het is misschien wel te repareren. Het armpje is namelijk veel langer dan nodig is. Dus uiteindelijk heb ik er een stukje vanaf gezaagd. Het armpje eerst in de juiste vorm gebogen, daarna aan de achterzijde een “half” gaatje geboord en uiteindelijk, via dat halve gaatje, met een centerpons aan de voorzijde een uitstulping gemaakt. Het ruitenwisserblad zit vast en kan niet meer van het armpje afschieten. Na het monteren van de ruitenwisserarm op de auto, het geheel getest en zelfs op een droge ruit blijft het ruiterwisserblad goed zitten.
Mocht dit in de loop der tijd niet afdoende blijken kan ik altijd nog een nieuw armpje kopen.
10-6-2017
Vandaag heb ik weer hulp van Carry. We gaan vandaag een poging doen om het front en de voorspatborden te monteren. Als eerste moeten de zijkanten van het front aan de randen dunner gemaakt worden. Zodat deze straks netjes aansluiten op de body.
Ik zet verstralers op de auto en daarvoor heb ik bij BCC steunen gekocht en deze gemonteerd. Daarna heb ik het front geplaatst. Bij de meeste Burtons moet er tussen het front en het chassis ringen geplaatst worden om deze mooi op de body aan te laten sluiten. Maar bij mij zijn de 1,5 mm dikke plaatjes van de verstralersteunen al te veel. Daarom uiteindelijk besloten om deze onder de bovenste chassisbalk te hangen. Ook blijkt dat de chasisbalken links en rechts aan de voorkant niet helemaal symmetrisch zijn. Daarom de linker bovenkant van de chassisbalk een beetje naar beneden geslagen. Hierdoor komen de steunen recht op de auto. Bij het vastzetten van de onderkant van de steunen blijkt dat om de steunen toch mooi recht op de auto te krijgen ik de steunen aan de onderzijde een beetje moet modificeren. Maar uiteindelijk lukt het om de steunen er netjes op te krijgen. Daarna passen we het front nog aan zodat je bij het verwijderen van het front alleen de voorste twee bouten los hoeft te maken
Nu het front goed past kunnen we hem vast gaan zetten. Hiervoor ga ik inslagmoeren gebruiken die we vlak maken en dan met Sikaflex vast lijmen aan de body. De twee bovenste lijm ik aan de buiten kant, reden hiervoor is dat er aan de binnenkant te weinig ruimte is en op deze manier vul ik direct de ruimte tussen de body en het front. Want ik ben bang als ik dit naar elkaar toe draai de rand van het front zal breken
Als je zo bezig bent vliegt de tijd en op het einde van de dag blijkt dat we alleen het front hebben kunnen plaatsen. Nu moet de Sikaflex drogen. Voor de spatborden hebben we geen tijd meer. Dat pakken we de volgende keer weer op.
Carry weer bedankt voor de hulp vandaag
01-07-2017
Door een korte vakantie en de nodige sociale activiteiten, heeft het project een paar weken stil gelegen. Maar vandaag weer wat tijd gevonden. Het front was de vorige keer pasgemaakt, maar het gaas had ik nog niet achter het front gelijmd. Daarom eerst het gaas op maat gemaakt en vervolgens in de vorm van het front gebogen. Daarna de maat van het gaas aan de binnenzijde van het front afgetekend. Vervolgens Sikaflex aangebracht en de beide stukken gaas er in gedrukt. Omdat de Sikaflex 24 uur moet drogen, aan de buitenzijde van het front wasknijpers met Tie-wraps aan het gaas vast gezet zodat het netjes op zijn plaats blijft zitten. Daarna aan de binnenzijde nog was extra Sikaflex aangebracht en glad gemaakt. Nu moet het drogen.
04-07-2017
De Sikaflex is droog en ik heb de wasknijpers losgemaakt. Het gaas zit er keurig netjes in. Omdat ik groenige kleur van de glasvezel aan de binnenzijde van het front niet mooi vindt heb ik de binnenzijde geverfd met RAL1015. Op die manier valt ook de kitrand rond het gaas wat minder op.
05-07-2017
Omdat de binnenzijde van het front nog niet helemaal dekkend is, vandaag de binnenkant voor de tweede keer in de RAL1015 gezet.
16-07-2017
Na eerst nog wat gaten in het front aangepast te hebben, vandaag het front gemonteerd. Daarna ter controle de motorkap geplaatst. Hiervoor heb ik karton onder de motorkap gelegd om deze ongeveer op gelijkt hoogte met de rand van de body te krijgen. Ondanks dit zit de motorkap voor mijn gevoel de motorkap er niet helemaal lekker op. Het lijkt erop dat het nieuwe rubber van het luchtfilter naar de carburateur te hoog is. Het luchtfilter zelf raakt de motorkap niet. Ook lijkt de Powertube wat te hoog en te veel naar rechts te zitten. Ik kom er nu ook achter dat ik, voordat ik de beugel van de lampen kan plaatsen, het luchtfilter moet demonteren. Dus dat doe ik nu maar. Ik kijk later, bij het definitief plaatsen van de motorkap, wel hoe het allemaal uitkomt. Want dan komt de motorkap doordat deze dan aan de scharnieren vastzit nog iets hoger, wat misschien net genoeg is. Daarna beide zijkanten van de auto afgeplakt en, met behulp van mijn vrouw, de spatborden afgetekend. Ook nog even getest of bij het sturen de wielen niet tegen de spatborden aanlopen. Ze lopen vrij maar het past allemaal wel heel precies.
Omdat ik nu de hoogte van de spatborden weet, de rubbers voor de afvoer van de warmte aan de binnenzijde geplaatst en de buitenzijde hiervan afgetekend. Daarna het front weer gedemonteerd en gemeten hoe groot het gat moet worden en dit op beide kanten afgetekend.
Volgende week weer verder met het maken van de gaten.
5-9-2017
In plaats van 1 week heeft het helaas 6 weken geduurd, maar vandaag weer tijd gevonden om aan de Burton te werken. Ik heb van binnenuit vier gaatjes geboord om de positie van het gat op de buitenkant af te kunnen tekenen. Hierna, aan de rechterkant van het front, met de Dremel en en een klein slijpschijfje het gat aan de binnenkant van de lijn uitgeslepen. Daarna met de Dremel en een schuurtolletje het gat tot de juiste diameter vergroot. Het rubber past nu goed.
11-9-2017
Vandaag het gat aan de linkerkant van het front gemaakt
De inslagmoeren die ik aan de buitenkant vastgelijmd had om het front vast te zetten houden niet goed. Elke keer als ik het front vastzet springen de gelijmde inslagmoeren los. Deze zullen dus toch, net als de andere, aan de binnenkant van de body gelijmd moeten worden. Daarom heb ik bij beide inslagmoeren de bovenkant in een hoek van 90° gebogen. Nu past het maar net aan de binnenkant. Nu beide inslagmoeren met Sikaflex 221 vastgelijmd en beide inslagmoeren aan de buitenzijde van de body met de bevestigingsbouten van het front vastgezet.
Nu moet de Sikaflex 24 uur drogen. Hopelijk blijft daarna wel goed zitten.
15-9-2017
Deze oplossing met de inslagmoeren werkt en de inslagmoeren zitten nu goed vast. Nu het front gemonteerd zodat ik verder kan met de voorspatborden. Na het monteren van het front beide rubbers voor de afvoer van de warme lucht geplaatst. Omdat de bovenzijde van de rubbers onder de rand van het spatbord vallen deze afgesneden. Daarna de gaten in de rand van beide spatborden uitgemeten en geboord. En de gaten waarmee het front en spatbord samen worden vastgezet van de buitenzijde van het front doorgeboord.
Omdat bij het plaatsen van de achterspatborden sommige gaten iets verschoven waren heb ik het nu de voorspatborden anders gedaan. Terwijl de wielen gemonteerd zijn (deze moet je dan wel in de goede stand draaien), heb ik nu eerst het onderste gat aan de voorkant afgetekend en geboord en hiermee het spatbord vast gezet. Vervolgens hebben we een gat in het midden van het spatbord afgetekend en geboord. Na het spatbord ook met dit gat te hebben vastgezet, het onderste gat aan de achterkant van het spatbord geboord en vast gezet. Dit ook aan de andere kant herhaald. Op deze manier konden we direct controleren of bij het draaien van de wielen de banden nergens tegen het spatbord aankomen. Met de spatborden (tijdelijk) gemonteerd begint het steeds meer op een echte auto te lijken.
Het aftekenen van de overige gaten is lastig als de wielen gemonteerd zijn, daarom de auto op bokken gezet en de wielen verwijderd. Toen alle gaten aan beide zijden afgetekend en de gaten waarmee het front en spatbord samen wordt vastgezet van binnenuit (met een kleine boor en Dremel) door geboord. Daarna beide spatborden verwijderd en alle gaten geboord in front en de laatste twee gaten in de beide spatborden. Vervolgens de tape en de lijmresten verwijderd.
Omdat ik het eenvoudiger wil maken om de front en de spatborden tegelijkertijd te kunnen verwijderen ga ik aan de binnenkant van de body weer inslagmoeren lijmen. Op deze manier kan ik zonder hulp de boutjes los maken. Ik ga ook nog serviceluikjes maken om het stellen van de kleppen en eventueel wisselen van de bougies eenvoudiger te maken. Dan is het alleen bij “grote onderhoudswerkzaamheden” nodig om het front en de spatborden te verwijderen. Voordat de spatborden nu definitief geplaatst kunnen gaan worden moet ik ook nog de kraalrubbers aan de spatborden lijmen.
18-09-2017
Vandaag begonnen met het aftekenen van de serviceluikjes in het front. Deze eerst uitgemeten en met pen getekend. Vervolgens beide spatborden geplaatst om te zien of de luikjes aan de voorkant van het spatbord ook verwijderd kunnen worden. En daarna spatbord verwijderd en de luikjes definitief met een “marker” afgetekend.
Toen met een klein slijpschijfje op de drempel een sleuf op een van de rechte lijnen gemaakt en vervolgens met de decoupeerzaag en een fijn metaalzaagje op een laag toerental (1700 rpm) de luikjes uitgezaagd. Het valt niet tegen hoe dit gaat. Daarna met schuurpapier de scherpe randjes van de luikjes en het gat gehaald. Bij de proefplaatsing van het front blijkt dat het front aan de rechter kant erg dicht op de klepdeksel zit. Daarom aan deze kant een de binnenkant van het front wat materiaal weggehaald zodat ook hier voldoende ruimte komt om de klepdeksel te kunnen verwijderen.
Na het verwijderen van het materiaal de randen van de luikjes en de gaten met RAL 1015 verf weer in de kleur van de body geverfd. Nu kan dit drogen.
Morgen de aluminium strips er achter maken zodat ik de luikjes weer in het front vast kan zetten.
19-9-2017
Vannacht was het een koude nacht en daardoor is de verf op het front nog niet droog en plakt nog. Daarom de kachel in de garage aangezet en op het front gericht. Ik hoop dat de verf nu sneller zal drogen. In de tussentijd eerst maar het kraalrubbers aan de voorspatborden gelijmd. Dit doe ik i.v.m. de temperatuur in de woonkamer. Net als bij de achterspatborden gebruik ik nu ook weer secondelijm en wasknijpers.
Toen ik de spatborden klaar had was de verf nog net niet droog. Maar ik ben toch begonnen met maken van de aluminiumstrips om de luikjes vast te zetten. Als ik de basis van de strips klaar heb, is de verf droog en kan ik verder om ze aan het front te bevestigen. Daarna de luikjes boren en monteren. Al met al toch een aardige klus. Maar ik ben blij dat ik het nu gedaan heb want het is nu een stuk gemakkelijker dan wanneer het front en de spatborden gemonteerd zijn.
Wat opvalt is dat aan de linker kant veel meer ruimte om de klepdeksel is dan aan de rechter kant. Dat is waarschijnlijk het gevolg van het feit dat de body, zoals de handleiding aangeeft, een beetje scheef op het chassis staat. Ik heb dit ook op foto’s gezien van Burton 1215. Als het front definitief geplaatst is verwacht ik dat er aan de rechter kant precies genoeg ruimte is om de klepdeksel te kunnen verwijderen. Morgen verder met het plaatsen van het front en de spatborden.
20-9-2017
Vandaag het front en de spatborden definitief geplaatst. Ik ben nu al blij met mijn service luikjes, omdat ik nu goed bij de gaten kan waar de bouten doorheen moeten, hierdoor wordt het bevestigen van de spatborden een stuk gemakkelijker. Na het plaatsen van de spatborden ook de afstandshouders geplaatst
Nu het front en spatborden er op zitten is er ca. 5 mm ruimte tussen de dynamo en front. Bij de klepdeksel aan de rechter kant is nu ca. 1 cm ruimte. Aan de linkerkant was al ruimte genoeg.
Nu ook de uitsparingen gemaakt voor de beugel voor de koplampen.
Morgen verder met het bevestigen van de bobine en de lampen op de beugel en daarna het geheel monteren en aansluiten.
8-10-2017
Vandaag heb ik de inslagmoeren om de spatborden vast te zetten met Sikaflex vastgelijmd. Ik heb nu eerst even lange boutjes gebruikt. Als de kit droog is vervang ik deze door korte boutjes.
10-10-2017
Vandaag de spatborden met kortere boutjes vastgezet. Deze steken echter nog steeds een beetje uit.
15-10-2017
Na de kit, van de inslagmoeren, een paar dagen te hebben laten drogen, vandaag de nog uitstekende boutjes afgeslepen.
05-11-2017
Vandaag, na een onderbreking van een paar weken, weer tijd gemaakt om het motorkaplogo, de grille en de motorkap te monteren. Als eerste heb ik het logo uitgemeten en de gaatjes geboord. Daarna de grille geplaatst en vastgezet met de moertjes van het logo. Daarna de onderste gaten van de grille geboord en deze samen met de slotplaat vastgezet aan de motorkap. Ik heb voor het open motorkaplogo gekozen.
Nu de motorkap los op de auto gelegd en er voor gezorgd dat deze bij de aansluiting op de body overal gelijk loopt met de rand op de body. Dit heb ik gedaan door de ruimte onder de motorkap en de rand van de body op te vullen met karton. Daarna de gaten voor de koplampbeugel afgetekend op de motorkap en met de drempel en grote schuurkop in de motorkap geslepen.
Nu de motorkap over de koplampbeugel kan zakken gecontroleerd of de motorkap overal netjes aansluit. Toen de motorkap met schilderstape vastgezet en de gaten voor scharnieren op de motorkap afgetekend, geboord en de scharnieren gemonteerd. Daarna de motorkap aan de body bevestigd. De naad aan de kant van de body ziet er netjes uit. maar beide uiteinden van de motorkap wijken naar buiten (een bekend euvel).
Om dit te herstellen ga ik later aan de binnenzijde van de motorkap beugels maken. Door hiermee de wijkende delen naar binnen te trekken komt de motorkap in het midden omhoog en loopt dan ook mooi gelijk met de body. Ik heb dit resultaat nu bereikt door karton onder de motorkap te plaatsen.
Weer een stapje verder naar het eindresultaat. Het is nu echt een auto aan het worden.
De volgende keer verder met het plaatsen van de motorkapvergrendeling, motorkapsteun en de beugels om het wijken van de motorkap op te heffen.
19-11-2017
Na vorige week een weekendje op pad te zijn geweest met een camper, vandaag het project weer opgepakt. Als eerste begonnen met het uitmeten en plaatsen van de motorkapvergrendeling.
De motorkapsluiting werkt goed en zet de motorkap prima vast. Ook de vanghaak, die het open waaien van de motorkap moet voorkomen mocht de sluiting onbedoeld opengaan, lijkt zijn werk goed te doen.
Toen de motorkapsteun geplaatst en de haak voor het bevestigen van de motorkapsteun aan de body bevestigd. Vervolgens het oog, om de motorkapsteun vast te zetten als de motorkap open staat, met Sikaflex onder de motorkap gelijmd.
Daarna de ruitensproeiers uitgemeten en op de motorkap gemonteerd. Ik heb er voor gekozen om de ruitensproeiers in het motorgedeelte te plaatsen zodat bij een eventuele lekkage de vloeistof geen kortsluiting onder het dashboard kan veroorzaken maar via de motorruimte weg loopt. Voordat ik de slangen aansluit ga ik eerst terugslagklepjes kopen om deze in de slangen te plaatsen. Ik heb in verslagen van collega Burtonbouwers gelezen dat het zonder terugslagkleppen niet goed werkt als je twee ruitensproeiers gebruikt.
Als laatste de kentekenplaat aan de voorkant gemonteerd. Het begint op te schieten.
Ik heb nog geen tijd gehad om het materiaal te kopen om het wijken van de zijkanten van de motorkap op te lossen. Dat ga ik de volgende keer doen.
21-11-2017
Na het drogen van de Sikaflex doet de motorkapsteun zijn werk prima
3-12-2017
Vandaag een begin gemaakt aan de oplossing voor de doorhangende en wijkende motorkap. Tot nu toe had ik, om te voorkomen dat de motorkap in het midden “doorhangt” onder de motorkap karton geplakt. Maar nu heb ik (met dank aan het voorbeeld van Burton 1032) een definitieve oplossing gemaakt. Hiervoor heb ik een beugel gemaakt met daarin een in hoogte verstelbare “poot” op deze manier kan ik de hoogte van de motorkap netjes afstellen zodat deze gelijk ligt met de body. Ik kan deze beugel ook gebruiken om het T-stuk voor de ruitensproeierslangen te bevestigen. Daarnaast heb ik, door een 9 mm hoge tochtstrip op de body rand onder de motorkap te plakken, een regengoot gemaakt. Hierdoor loopt regenwater en ruitensproeiervloeistof niet in de motorruimte maar wordt deze naar de zijkanten afgevoerd. Op deze manier kan ik onder de motorkap nog spulletjes droog opbergen.
Omdat de motorkap aan de zijkanten naar buiten staat heb ik (ook volgens voorbeeld van Burton 1032) beugels gemaakt.
Deze beugels ga ik aan de binnenkant van de motorkap lijmen en dan kan ik daarna met schroefdraad de motorkap dusdanig afstellen dat ook de zijkanten netjes op de body aansluiten. Maar dat doe ik de volgende keer.
6-12-2017
Vanavond nog even de beugels met Sykaflex in de motorkap gelijmd. Dan heeft de kit de tijd om een paar dagen te drogen.
Kan ik daarna de binnenkant van de motorkap in RAL 1015 schilderen.
9-12-2017
De kit heeft 3 dagen kunnen drogen en de ingelijmde plaatjes zitten goed vast, nu kan ik het schroefdraad op maat maken en tussen de plaatjes bevestigen.
Nu is het mogelijk om de zijkanten van de motorkap bij te stellen zodat zij gelijk komen met de zijkant van de body. En dat is goed gelukt.
Waar ik al bang voor was is dat de motorkapsteun te hoog zou zitten. Mijn vermoeden is juist als ik de motorkap dicht doe dan komt het schroefdraad tussen de plaatjes al, ruim voordat de motorkap dicht is, tegen de motorkapsteun aan. Ik moet de motorkapsteun dus laten zakken. Daarvoor moet ik de uitsparing in het tussenschot dieper maken. Bij de eerste poging is hij nog niet diep genoeg, maar bij de tweede poging is het goed. Daarna nog de beugel voor de motorkapsteun aan de body lager monteren zodat de motorkapsteun daar weer in kan liggen.
Nu dit klaar is kan ik de binnenkant van de motorkap in de kleur van de body (RAL1015) schilderen. Dat is een stuk mooier dan de geel/groenige kleur van het polyester. Voordat ik ga schilderen eerst de grille verwijdert en de binnenkant van de motorkap ontvet met thinner. Daarna alles afgedekt zodat ik nergens verf op kan morsen. Omdat de temperatuur laag is, het elektrische kacheltje op een trap voor de motorkap geplaatst. Ik hoop dat de verf nu sneller droogt.
16-12-2017
Vandaag heb ik de grille definitief gemonteerd. Dit keer heb ik, zoals aangegeven in de handleiding, kit gebruikt om de grille vast te zetten.
Daarna heb ik de ruitensproeiers aangesloten en de slangen vastgezet.
Vervolgens buiten de ruitensproeiers afgesteld. Wat me opvalt is dat de nieuwe ruitenwisserbladen middenin niet zo goed wissen. Bij BCC maar even vragen of zij bekend zijn met dit fenomeen. Misschien moet de ruitenwisserbladen nog wat bijgebogen worden.
Als laatste de RVS “Burton” strips op de body gelijmd. Deze voorkomen dat de body randen beschadigd worden bij het in- en uit stappen.