Dashboard

1-4-2017

Nu bank versteld kan worden, kunnen we beiden gaan proefzitten en kan begonnen worden met het definitieve ontwerp van het dashboard. Ik heb best wel veel klokken en knopjes en wil het ook mooi en overzichtelijk in het dashboard plaatsen. Daarom eerst met gescande plaatjes van de klokken en de schakelaars een basis ontwerp gemaakt. Hier ook rekening houdende met de onderdelen die zich al onder het dashboard bevinden zoals de ontwaseming en het ruiterwissermechanisme.  

Omdat het definitief uitmeten van het dashboardontwerp in de auto zelf lastig is (er zijn bijna geen rechte kanten die je als referentie kunt gebruiken), de zaterdagavond gebruikt om het dashboardontwerp, op een een vlakke ondergrond,  uit te tekenen op losse vellen papier. Deze vellen plak ik dan weer op het dashboard om dan uiteindelijk de gaten te gaan boren.

2-4-2017

Omdat de klokken en knoppen in het midden van het dashboard best wel dicht bij elkaar zitten eerst een proefplankje gemaakt om te zien of aan de achterzijde ook wel alles past. Door de schakelaars aan de achterzijde in ruitvorm te zetten past alles in de compacte ruimte.

Nu dit past kan ik de gaten in het dashboard zelf gaan boren. Ondanks mijn voorzichtigheid is er bij één gat toch wat gelcoat van het dashboard gesprongen (toch nog een te scherpe boor). Ik zat er sowieso aan te denken om het dashboard te laten bekleden, maar ook als ik dat niet doe valt de schade mee omdat ik grote knoppen op de schakelaars heb die er overheen vallen. Anders wordt het nog een klusje om het bij te werken.

Ik heb ook de handgreep op het dashboard gemonteerd.

Bij het passen van de klokken blijkt dat, de klok rechtsboven toch nog een beetje tegen de buis van de ontwaseming aankomt. Hier moet ik nog een kleine aanpassing doen zodat de klok er spanningsloos ingezet kan worden. Maar dit is wel op te lossen. Na dit geconstateerd te hebben toch nog maar eens goed nagemeten of bij de grote klokken die achter het stuur komen het ruiterwissermechanisme niet in de weg gaat zitten. Uiteindelijk besloten deze klokken nog 1 cm lager te zetten. Dit heb ik opnieuw uitgetekend op een vel papier.

Volgende week deze gaten nog boren.

6-4-2017

Vanavond de laatste gaten voor de klokken en bediening rondom het stuur geboord.

7-4-2017

Ik was toch wel benieuwd naar het eindresultaat met klokken en bediening. Daarom alles even los in het dashboard geplaatst.

en nu met stuur

Ik ben erg tevreden met het eindresultaat. Ik kan haast niet wachten om het allemaal definitief te gaan plaatsen maar ik moet eerst nog even bedenken of ik het dashboard nog ga bekleden of niet.

8-4-2017

Na alle klokken en knoppen geplaatst te hebben bleef er toch nog één knopje over dat een beetje uit de toon viel: het rode knopje voor de ruitensproeier. Daarom toch maar een mooi glimmend exemplaar gekocht en ingebouwd. Daarna de achterkant van het dashboard nog aangepast zodat de gecombineerde knop voor verlichting en claxon vergenoeg uitsteekt zodat de claxon ook goed bediend kan worden.

28-04-2017

Vandaag de laatste aanpassing gedaan in het dash

board. Ik heb nog een alarmschakelaar gevonden met dezelfde afmetingen en voorzien van een metalen rand. Echter deze schakelaar had weer een extra knipperlichtautomaat nodig. Daarom heb ik de metalen ring van de ene schakelaar overgezet op de andere schakelaar. Nu zien alle instrumenten en bedieningsknoppen er hetzelfde uit.

De handels en de knoppen die ik in het dashboard gebruikt heb, kun je bestellen bij “Baleno” in Den Haag

8-10-2017

Vandaag toch nog een kleine wijziging doorgevoerd in de uitvoering van het dashboard. Ik heb de volt- en de brandstofmeter omgedraaid. Door deze wijziging kan ik nu de brandstofmeter ook zien als ik eventueel met de Tonneau Cover aan de kant van de bijrijder dicht rijdt.