11-03-2017
Vandaag deelgenomen aan de sleuteldag van de BOC. Leuk voor de contacten en om kennis op te doen.
Daarna nog het mistachterlicht en de achteruitrijlamp gemonteerd.
15 en 16-04-2017
Deze week heb ik besloten het dashboard niet te gaan bekleden. Daarom kon ik dit weekend beginnen met het aansluiten van alle instrumenten en schakelaars in het dashboard. Ik heb de Burton kabelboom aangeschaft en dat maakt het aansluiten van de standaard instrumenten en bediening, m.b.v. met de handleiding en schakelschema, relatief makkelijk. Ik wil echter ook nog een aantal wijzigingen doorvoeren:
- Alarmschakeling (volgens variant 2 uit BOC tips “verlichtingsschema” Jan Stobbe)
- Verlichting achter contact (uit BOC tips “verlichtingsschema” Jan Stobbe)
- Verstralers (uit BOC tips “verlichtingsschema” Jan Stobbe)
- Mistachterlicht (uit BOC tips “verlichtingsschema” Jan Stobbe)
- Achteruitrijlamp (uit BOC tips “verlichtingsschema” Jan Stobbe)
- Ruitenwisserinterval (Hella 5WA 001 871-04)
- Handrem verklikkerlampje (BOC tips Kees Flink)
- Wisselen dimlicht/grootlicht via voetschakelaar (met hulp van Jan Stobbe)
- Derde remlicht (uit BOC tips “verlichtingsschema” Jan Stobbe na RDW eindkeuring)
- Kofferbak verlichting (uit BOC tips “verlichtingsschema” Jan Stobbe maak ik ook later)
Ondanks dat Jan Stobbe voor deze aanpassingen mooie schakelschema’s heeft gemaakt valt het, voor een onervaren elektrosleutelaar, nog niet mee om dit goed te lezen en te vertalen. Met name voor de alarmschakeling, mede omdat de leverancier een slecht leesbaar schakelschema heeft meegeleverd. Maar na dit schema gescand en groot afgedrukt te hebben is het net duidelijk genoeg om, samen met het schakelschema en de kabelboomhandleiding, uit te zoeken hoe het moet werken. En dit schakelschema is het uiteindelijk geworden.
Helaas niet alles af kunnen maken omdat het elektradraad op is en ik nog materialen mis, maar een grote stap is gemaakt. Onder het dashboard is het nu wel behoorlijk druk en lijkt het wel spaghetti, maar dat ga ik als alles getest is en functioneert, weer netjes organiseren.
Ik ben wel erg benieuwd of ik alle schakelschema’s goed heb geïnterpreteerd en of alles werkt.
In de achterbak ook het mistachterlicht en de achteruitrijlamp aangesloten.
Volgende week weer verder. Eerst even wat materialen bij BCC bestellen.
22-04-2017
Deze week zijn de bestelde materialen binnen gekomen en kan ik weer verder. Vandaag begonnen met het aansluiten van de kabelboom in de motorruimte. Ook alle extra kabels gelegd voor de verstralers en de achteruitrijverlichting. Om de kabellengte en de route van de kabels goed te kunnen bepalen de verstralers tijdelijk gemonteerd.
Nu vanuit de motoruimte alle extra kabels naar binnen zijn gebracht kan ik morgen onder het dashboard alles gaan afmonteren.
23-04-2017
Vandaag weer de hele dag met elektra bezig geweest. Ik heb de volgende schakelingen afgemonteerd/gerealiseerd:
- Verlichting achter contact
- Verstralers helemaal afgemonteerd
- Achteruitrijlamp helemaal afgemonteerd
- Ruitenwisserinterval aangesloten
- Na voorbeeld van de BOC site Handrem verklikkerlampje, beugels gemaakt en schakelaar geplaatst en helemaal afgemonteerd
Het laatste dat ik onder het dashboard nog aan moet sluiten is de alarmschakeling. Ik heb hier nog even mee gewacht omdat ik toch nog een vergelijkbare, maar in zwart en chroom uitgevoerde, schakelaar heb gekocht. Deze verwacht ik deze week en dan kan ik ook het ‘laatste’ elektrische klusje afmaken. Daarna rest nog de massaschakelaar en de 12V aansluiting maar voordat ik deze kan gaan plaatsen moet ik eerst de schakelpook op de juiste hoogte te monteren.
Volgende week weer verder.
28 en 30-04-2017
Dit weekend de alarmverlichting definitief aangesloten. Daarnaast, in de console, ook nog de 12V aansluiting en het massaslot aangesloten. In de motorruimte zijn nu ook alle noodzakelijk aansluitingen gemaakt. Rest alleen nog het aansluiten van de kabelboom op de accu en dan kan ik de elektrische installatie gaan testen. Spannend!
6-5-2017
Vandaag de accuklem aan de massakabel gemaakt en de accu aangesloten. Daarna was het mogelijk om, zover als aangesloten, de elektrische installatie te testen. Hierbij kwamen een aantal punten naar voren:
- Toen ik de stadverlichting aandeed bleek dat achterlichten wel erg fel branden. En er was geen verschil tussen de intensiteit van de verlichting van de achterlichten en de remlichten. Oorzaak 2 draadjes omgewisseld. Na in de kofferruimte de draadjes omgewisseld te hebben is er nu normaal achterlicht en gaan bij het remmen de achterlichten feller branden. Dus opgelost.
- De ruitenwisserinterval functioneert maar lijkt alleen maar in continue stand te werken. Dus de ruststandschakeling werkt niet. Dus als je de ruitenwissers stopt, stoppen die direct en gaan niet terug naar de ruststand. Na de intervalschakeling losgekoppeld te hebben alleen de ruitenwisserbediening getest.
- Bij de ruitenwisserbediening blijkt dat de ruststandschakeling ook niet werkt. Ik moet hier nog uitzoeken of dit aan de motor of aan de kabelboom ligt. De schakelaar is uitgesloten want als ik de contacten op de schakelaar omdraai werkt de continue stand wel en de ruststandschakeling ook niet.
- Bij de ontwasemingsmotor werkt alleen de hoogste stand. Er zouden 2 standen op moeten zitten. Ik moet nog uitzoeken waar dit aan ligt.
- De achteruitrijverlichting doet het ook niet. Ik moet nog uitzoeken waar dit aan ligt.
De rest van de installatie werkt zoals het hoort dus op zich valt het niet tegen. Omdat ik, nu er stroom is, toch graag de motor wil horen lopen zoek ik de hierboven beschreven elektrische uitdaging later uit. Wordt vervolgd.
9-5-2017
Vandaag even naar de ontwasemingsmotor gekeken want deze werkt alleen op de hoogste stand. Nog eens goed naar het schema en naar de schakelaar gekeken. Bleek dat ik het niet goed had aangesloten op de schakelaar. Nu werkt hij wel op de lage en de hoge stand. Dus opgelost.
Ook nog even naar de ruitenwissermotor gekeken. Toen ik de schakelaar in de ruststand positie zette, ontstond er sluiting want de 10A zekering sprong eruit. Hier moet ik nog eens even goed induiken.
12-05-2017
Vandaag hulp gehad van mijn vriend Carry. De bedoeling was eigenlijk om met het front en voorspatborden aan de gang te gaan, maar ik wou toch eerst de elektra uitdagingen opgelost hebben. Carry is ook handig met auto elektronica en daarom hebben we ons eerst gericht op de kortsluiting in de schakeling van de ruitenwissermotor. Na meten blijkt dat de schakelaar goed is, ook de afzonderlijk circuits zijn goed. Ten opzichte van het Burton elektraschema wijk ik af m.b.t. de schakelaar. Ik heb niet de BCC schakelaar met wisselschakeling gebruikt maar dezelfde schakelaar die ik ook voor de richtingaanwijzers gebruik. Dat zou namelijk mogelijk moeten zijn. Maar wat we ook proberen elke keer als we met de schakelaar de ruitenwissermotor in de nulstand willen zetten, klapt de zekering eruit. Omdat ik nog de oude ruitenwissermotor uit de donor heb liggen, testen we met deze motor dezelfde schakeling. Helaas met hetzelfde resultaat, de zekering klapt er weer uit. Omdat we het even niet meer weten laten we het voor nu even rusten.
We gaan met de achteruitrijverlichting aan de gang. Ook hier meten we alle kabels door en overbruggen de schakelaar. Alles lijkt goed en toch doet hij het niet. Als ik uiteindelijk over de zekering meet blijkt dat we achter de zekering geen spanning hebben. Dus zekering er uit en deze nog eens goed bekeken. En wat blijkt: de zekering is kapot. Omdat draad >20 al op het zekeringskastje was aangesloten heb ik de >601 aan de tegenovergestelde pool bevestigd. Daarna een zekering gezet en daarbij heb ik waarschijnlijk een kapotte zekering geplaatst. Stom, maar ja shit happens!!! Dus ook dit is opgelost.
Wat ons echter wel opvalt is dat draad >20 eigenlijk achter het contactslot moet zitten maar er continue spanning op staat. Dus waarschijnlijk heb ik ergens een 12v van de continue op de 12v achter het contactslot aangesloten. Een nieuw puntje om uit te zoeken. Ga ik morgen mee bezig.
Na de lunch speurt Carry op het web en bel ik in de tussentijd toch maar even met Antoni van BCC. Hij geeft aan dat het waarschijnlijk toch ligt aan het feit dat ik geen wisselschakelaar gebruik. Als ik klaar ben met mijn BCC telefoontje heeft onze meester speurder Carry op het web een schakeling gevonden met, aan/uit schakelaar in combinatie met een wisselrelais. Met deze schakeling wordt de bediening van de ruitenwissermotor alleen maar makkelijker. Dus op naar de automaterialenhandel om een wisselrelais te kopen.
Helaas zit voor Carry de tijd erop en moet hij naar huis. Ik ben toch benieuwd of het met deze schakeling uiteindelijk wel gaat werken, dus met de ruitenwissermotor uit de donor een proefopstelling gemaakt. Als snel blijkt dat dit inderdaad de oplossing is. Ik heb een werkende ruitenwissermotor die automatisch in de nul stand terugkomt. Nu nog de andere uitdaging: de ruitenwisserinterval. Nu ik de proefopstelling werkend heb kan ik dit ook nog mooi even testen. En dit werkt direct in het schakelschema zoals ik dit eerder uitgedokterd had. Uiteindelijk alles op de definitieve draadboom aangesloten en getest op de in de auto gemonteerde ruitenwissermotor. Ook dit werk zoals het hoort (met dank aan Le Patron die deze schakeling in de handleiding hebben staan).
Hieronder het proefopstelling en de gebruikte schakelschema’s. In de schakelschema’s heb ik de draadnummers uit de BCC kabelboom opgenomen.
Het was een trial en error dag met uiteindelijk een mooi resultaat. En met dank aan Carry bijna alle elektra uitdagingen opgelost. Morgen de draadboom van de ruitenwisserschakeling nog intapen en definitief monteren. Daarna op zoek naar de oorzaak van de continue 12V op de >20 draad die achter het contact slot zit.
13-05-2017
Vandaag de kabelboom van de ruitenwissermotor afgemaakt. Ik heb nog de oorzaak van de continue spanning op draad >20 (zekering 6) proberen te vinden, maar ik kon niets ontdekken. Ik besluit om het er bij te laten zitten, want op deze zekering is alleen de achteruitrijverlichting aangesloten, en de rest van de elektrische installatie werkt juist.
Wat nu nog rest is het aansluiten van alle verlichting aan de voorkant, maar dat kan pas als het front en de voorspatborden geplaatst zijn.
20-05-2017
Vandaag deelgenomen aan de BOC “pech onderweg dag. Dit was weer leerzaam en erg gezellig.
Ik heb ook een voetschakelaar gekocht voor het wisselen van dimlicht naar grootlicht. Dat lijkt me toch een stuk handiger dan de gecombineerde draaiknop op het dashboard. Kan ik mooi de handjes aan het stuur houden als ik wil wisselen. Thuisgekomen de voetschakelaar, met dank aan Jan Stobbe voor het meedenken over het aansluitschema, aangesloten en getest. Als de bank weer in de auto zit moet ik bepalen waar ik de voetschakelaar het best kan plaatsen.
21-09-2017
Gisteren eindigde de dag met een onwillige garagedeur. Ik kon het slot wel draaien maar vervolgens de deur niet meer ontgrendelen en openen. Dus vanochtend een nieuwe poging gewaagd. Hierbij bleek dat ik sterker was dan het handel om de deur te ontgrendelen, want deze brak af. Hierdoor is er vandaag helaas een groot deel van de dag verloren gegaan om dit op te lossen. Niet geheel onbelangrijk, omdat het best wel handig is als de deur open kan om de Burton naar buiten te rijden.
Om deze reden heb ik vandaag alleen de bobine op de koplampbeugel gemonteerd en vervolgens de koplampbeugel met koplampen bevestigd en de koplampen aangesloten. Ook het groot licht met de voetschakelaar werkt prima. De verstralers heb ik wel geplaatst maar nog niet aangesloten. Deze kunnen straks alleen samen met het groot licht geschakeld worden en het is ook mogelijk om deze met een aparte schakelaar uit te zetten. De verlichting moet nog wel afgesteld worden maar de auto heeft vandaag een gezicht gekregen.
Voor de RDW keuring nu alleen nog de stads-/knipperlichten plaatsen en aansluiten en de verstralers aansluiten.
1-10-2017
Na een weekje vakantie vandaag het project weer opgepakt. Ik heb eerst het rechter spatbord met schilderstape afgeplakt en daarna op het oog het hoogste punt van het spatbord bepaald. Vervolgens heb ik de voet van het stads/knipperlicht afgetekend. Daarna heb ik de voet op diverse punten ingemeten en daarna dit gespiegeld op het linker spatbord. Toen de beide lampunits even los op de spatborden geplaatst om te zien of het aanzicht symmetrisch is. Daarna de gaatjes geboord en de lampunits definitief geplaatst en aangesloten.
Bij het testen van de knipperlichten slaat bij het rechter knipperlicht, zekering 2 (15 Amp) door. Op zich vreemd omdat de knipperlichten via zekering 4 aangesloten zitten. Na deze zekering vervangen te hebben, heb ik de alarmlichten getest. Deze doen het, vervolgens weer de knipperlichten getest die doen het nu ook. Na wat testen, met de knipperlichten, alarmlichten met en zonder verlichting aan, slaat nu zekering 1 (10 Amp.) door. Ik heb de alarmlichtschakeling via variant 2 aangesloten. Hierbij zit draad >151 en >301 op het wisselschakelaar gedeelte in de alarmlichtschakelaar is aangesloten. Draad >151 zit op zekering 2 en draad >301 zit op zekering 1. Ik heb dus een vermoeden dat het wisselschakelaar gedeelte van de alarmlichtschakelaar niet altijd lekker werkt. Bij de laatste testen ging het goed en werkte zowel de knipperlichten alleen, en in combinatie met de verlichting en ook de alarmlichten naar behoren. Ik moet dit in de tijd maar even volgen en als het blijft gebeuren een nieuwe alarmschakelaar bestellen of de alarmlichtschakeling via een andere schakelvariant aansluiten.
Mijn 4 weken vakantie zit er op en morgen ga ik in mijn nieuwe baan beginnen. Leuk en spannend. Het project gaat nu weer in de weekenden verder. Ik ben de afgelopen weken lekker op geschoten maar heb nog wel een paar weken nodig om de auto RDW klaar te maken. Maar ik ga gestaag door en probeer de auto dit jaar nog RDW gekeurd te krijgen. Volgend weekend weer verder.
8-10-2017
Ik heb vandaag een aanpassing gedaan aan de positie van de schakelaar voor het handremverklikkerlampje. In de oude positie van de schakelaar en daardoor ook de positie van het bedieningslipje op de handremhevel, kon ik de handrem niet helemaal aantrekken. Nu heb ik de beugel waaraan de schakelaar bevestigd zit omgedraaid en de schakelaar aan de andere kant bevestigd. Nu komt de schakelaar ca. 3 cm verder naar voren. Nu heb ik zelfs, als de handrem geheel aangetrokken, nog ruimte over en kan de handrem strak aangetrokken worden.
De kabelboom die ik onder het dashboard opnieuw bevestigd had met de zelfklevende plakzadels en tie wraps, is toch weer los gekomen. Ik heb nu de plakzadels, met Sikaflex, vastgelijmd. Ook onder de spatborden heb ik plakzadels met Sikaflex vastgelijmd.
Als de kit droog is kan de de kabelboom opnieuw met tie wraps vast zetten. Hopelijk blijft het daarna wel zitten.
Als laatste heb ik de verstralers definitief aangesloten. Deze werken nu ook zoals het hoort. Ze schakelen mee met het grootlicht en kunnen dan ook nog apart aan- of uitgezet worden
Voor nu is het werk aan het elektra klaar. Na de RDW keuring maak ik nog kofferbak verlichting en een derde remlicht.
10-10-2017
Vandaag de kabelboom onder de spatborden en onder het dashboard opnieuw vastgezet met tie wraps.