Interieur

22-02-2017

Vandaag het frame van de achterbank in de RX5 gezet.

23-02-2017

Vandaag het frame van de achterbank voor de eerste keer in de RX10 gezet.

26-02-2017

Voordat ik het stoelframe voor de tweede keer in de RX10 ga zetten eerst een aanpassing gemaakt. Door deze aanpassing kan ik de bankvergrendeling op één centraal punt aan de bovenkant van de bank ontgrendelen.

Daarna het verstelmechanisme, dat ik ga gebruiken om de bank verstelbaar te maken, opgeknapt. De roest verwijderd en in de RX10 gezet.

 Ook het frame van de bank nog een 2e keer in de RX10 gezet.

03-03-2017

Nu het frame van de bank droog is, de bank maar eens in de auto gezet om een idee te krijgen waar het verstelmechanisme t.o.v. de bank moet komen. Omdat de bank bijna de hele ruimte opvult moet het verstelmechanisme een stuk verder naar voren dan ik in eerste instantie dacht. Ook heb ik gekeken hoe hoog de bank maximaal mag worden zodat deze aan de achterkant toch nog onder de rand van de body door kan.

 04-03-2017

Om een idee te krijgen hoever de bank naar voren versteld moet kunnen worden en omdat we een frame moeten laten maken om de bank verstelbaar te maken, moeten we eerst proefzitten. Daarom vandaag de bank van nieuwe stoelmatjes en ophangrubbers voorzien. Ook heb ik het mechanisme om de bank op een centraal punt te kunnen ontgrendelen aangebracht. Ik heb bij dit systeem een paar wijzigingen doorgevoerd. De ring om te ontgrendelen heb ik vervangen door een handvat zodat je meer kracht kunt zetten en de stalen ringen onder de kogel van sluitpunten heb ik vervangen door nylon ringen. Samen met een beetje WD40 werkt het nu een stuk soepeler. 

Nu de bank van ophangrubbers en stoelmatjes is voorzien kunnen we gaan proefzitten. Dit om te bepalen hoe ver de bank naar voren moet kunnen om Wilma ook te kunnen laten rijden. Ondanks de “korte benen” kit die we al geplaatst hebben, blijkt dat de bank voor Wilma ver naar voren moet worden verschoven. Zover dat de versnellingspook in de weg zit. De steun van de versnellingspook moet ca. 4 cm omhoog verplaatst worden, zodat de versnellingspook, ook met bekleding op de bank, boven de bank heen en weer kan schuiven. Bij zitpositie van Wilma zit er 8 cm tussen de achterkant van de bank en de rand van de body. In mijn zitpositie zit er 3 cm tussen de achterkant van de bank en de rand van de body. Het verstelmechanisme kan maximaal 12,5 cm naar voren en 8 cm naar achteren verplaatst worden. Dat moet dus goed gaan. Morgen alles nog eens goed nameten en uittekenen zodat we het frame kunnen laten maken. Het moment van proefzitten nog even op de gevoelige plaat vastgelegd.

 31-03-2017

Na een onderbreking van een paar weken i.v.m. een wintersport en sociale verplichtingen vandaag het project weer opgepakt. Tijdens mijn vakantie heb ik door Schipper Metaal in Apeldoorn een frame laten maken om de bank te kunnen verstellen. Na deze afgelopen week gepast te hebben bleek dat er nog een paar kleine aanpassingen gedaan moesten worden. Vandaag heb ik het definitieve frame opgehaald. Na het opnieuw passen blijkt dat door de laatste aanpassingen de bediening van het verstelsysteem niet ver genoeg omhoog kan. Met de haakse slijper twee kleine hoekjes verwijderd en nu werkt het goed. Daarna het verstelmechanisme aan het frame gekoppeld en in de body bevestigd. In eerste instantie zit het verstelmechanisme vast maar door de bouten in het chassis en frame wat losser te draaien kan het systeem wel versteld worden. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de verstelmechanismen op het RVS profiel, waarmee de body op het chassis is bevestigd, is geplaatst en deze een beetje scheef zijn. Dit los ik bij de definitieve plaatsing wel op door deze met plaatjes uit te lijnen. Voor het maken van het frame had ik de elastieken en matjes van de bank verwijderd. Daarom deze eerst weer geplaatst en daarna de bank op het frame bevestigd en getest. Het werkt prima en de bank kan nu ver genoeg naar voren worden verplaatst.

Het mechanisme wat ik heb bedacht om de vergrendeling van de bank te ontgrendelen werkt op zich goed buiten de auto maar bleek niet goed te werken als de bank in de auto is geplaatst. Het handvat achter de bank was, i.v.m. ruimtegebrek, slecht te pakken. Daarom naar voorbeeld van Chris Assies het systeem sterk vereenvoudigd, en deze optie werkt prima.

8-4-2017 en 9-4-2017

Dit weekend ook nog het frame voor de bank in de RX5 en voor de eerste keer in de RX10 gezet.

 11-4-2017

Vandaag het frame voor de bank voor de tweede keer in de RX10 gezet. Dit is nu klaar voor gebruik.

12-4-2017

Vandaag Sam van “Meneer Sam” op bezoek gehad om de bekleding van het interieur te bespreken. Nu is het wachten op een offerte.

27-04-2017

We hebben de offerte ontvangen en hebben besloten om de bekleding van de auto door “Meneer Sam” uit te laten voeren.

30-04-2017

Nu de versnellingspook op de definitieve hoogte in de auto zit, kan ik de console gaan maken waarin ik de choke, 12V aansluiting en het massaslot op kan nemen. Ik heb er voor gekozen om het massaslot in de auto te zetten omdat ik niet iedere keer onder de motorkap wil zijn om de het massaslot te bedienen. Maar ik wil het massaslot uit het zicht omdat het niet mooi is en het ook niet heel erg op moet vallen. Daarom heb ik hout gebruikt om de versnellingspook 5 cm omhoog te brengen waaraan ik dan het massaslot kan bevestigen. De console verbergt dan weer het massaslot.

Nu moet de console nog mooi bekleed worden. Maar daar gaat “Meneer Sam” voor zorgen.

5-5-2017

Vandaag bij “Meneer Sam” langs geweest om de bekleding van de auto te bespreken. Na wat ideeën besproken en gezien te hebben, wat voorbeelden van mogelijke bekleding meegenomen om dit in combinatie met de autokleur te bekijken. Met de kleur van de bekleding zijn we er uit, dat gaat de volgende kleur worden:

We zijn er alleen nog niet uit welke kleur stiksel we willen gaan gebruiken. Daarom maakt Sam 2 proeflapjes, één met zwart en één met wit stiksel. Daar uit gaan we dan kiezen. De verwachting is dat de bekleding in juni gemaakt kan gaan worden. Wordt vervolgd.

4-6-2017

Na een weekje op vakantie te zijn geweest, vandaag de sjablonen gemaakt om de zijkanten van de body af te werken.

Nu nog triplex kopen om ze in hout te maken zodat Sam ze later kan bekleden.  

1-9-2017

De afgelopen 6 weken heb ik helaas geen tijd gehad om aan de Burton te werken. Gedurende die tijd ben ik ook niet meer in de garage geweest.  Nu ik weer in de garage kwam trof ik de bank op deze manier aan. Er liggen de nodige rubbers op de grond en veel rubbers staan op het punt om te knappen. 

Dit ondanks het feit dat ik november 2016 allemaal nieuwe rubbers (dure kwaliteit) bij BCC heb gekocht en de bank nog helemaal niet gebruikt is. Deze rubbers hebben dus helaas niet de kwaliteit die je er van zou mogen verwachten. Omdat ik 2 september deelneem aan de elektradag van de BOC de rubbers meegenomen. Het blijkt dat dit euvel van de rubbers bij BCC bekend en ik krijg dan ook 112 nieuwe rubbers ter vervanging. Prima service van BCC. 

5-9-2017

Vandaag de nieuwe rubbers in het frame van de bank geplaatst. Deze nieuwe rubbers voelen anders aan dan de ouder rubbers, dus hopelijk houden deze rubbers het langer vol.

11-9-2017

Vandaag, naar voorbeeld van Berend Jan (Burton  1215), hoekijzers op maat gemaakt en vastgezet onder boutjes van de tonneaucover drukknopen. Hiermee kan ik dan later de tussenwand vast zetten.

13-9-2017

Nu het tussenschot op de definitieve stand staat, de kartonnen mallen van de zijpanelen nog eens gepast om te zien of de hoek bij het tussenschot nog juist is. Dit blijkt nog te kloppen. Nu op basis van deze mallen de zijpanelen in multiplex gemaakt. Het blijkt dat karton toch iets gewilliger is dan hout en het had nog even wat tijd nodig om de zijpanelen goed passend te krijgen. Maar uiteindelijk is het gelukt en ziet het er al weer anders uit. Nu nog bekleden.

Ik heb besloten om de zijpanelen met zelfklevend klittenband (geschikt voor buiten) vast te zetten. Zodat ik ze later nog kan verwijderen indien dit nodig is. Bijv. als ik nog eens deuren ga maken, of als er achter de panelen nog werkzaamheden moeten plaatsvinden.

Daarna heb ik de bank nog geplaatst dit om te zien of bij het verschuiven van de bank de zijpanelen niet geraakt worden. Ook moest ik de positie van het voetpedaal voor de grootlichtschakeling nog bepalen en dat is gemakkelijker als je zit. Na het bepalen van de positie ook hier twee inslagmoeren ingelijmd zodat het mogelijk wordt om, zonder hulp of het verwijderen van het front, de voetschakelaar te kunnen verwijderen.

14-9-2017

Omdat ik de bekleding na de RDW keuring laat doen, moet ik de console plaatsen. De reden hiervoor is dat de choke in de console is opgenomen. En die wil ik functioneel hebben voor de RDW keuring.

In het gat dat nog vrij is komt nog een 12V aansluiting, maar die plaats ik pas na het bekleden van de console