Kopen/Ophalen

Kopen

Dan is het zover, het besluit is genomen en je wilt een Burton gaan bouwen. De eerste stap is dan het zoeken van een geschikte donor. Een 2CV of een Dyane is geschikt als basis voor de Burton. Het zoeken begint. Bij BCC heeft men op dat moment geen donoren die al geschouwd zijn, en het schouwen kan ook nog even gaan duren. Ik ga dus ook op het internet op zoek naar geschikte donoren.

Wat je eigenlijk wilt is een donor met een origineel chassis en kenteken met een goede motor, versnellingsbak en een prijs van maximaal € 1000,- . De rest van de onderdelen is minder belangrijk omdat je dat toch meestal gaat vervangen. Want als je een donor vindt waarvan meer onderdelen hergebruikt kunnen worden dan betaal je vaak de hoofdprijs of het is zonde om een mooie 2CV of Dyane als donor te gebruiken. Het vinden van een geschikte donor blijkt nog niet mee te vallen, als ik al een betaalbare en geschikte donor vind, en ik bel hem na, dan blijkt meestal dat hij al gereserveerd of verkocht is. Maar na een tijdje zoeken lukt het dan toch en zie ik op het internet een betaalbare donor die aan mijn eisen lijkt te voldoen.

Als ik ga bellen houd ik er, gezien de prijs, sterk rekening mee dat ik ook bij deze te laat ben, maar de auto blijkt nog niet verkocht te zijn. Het gaat om een 2CV6 Special uit 1986 met een origineel chassis en kenteken, 602cc motor en een versnellingsbak geschikt voor schijfremmen. Omdat men de 2CV wilde gaan restaureren is deze al voor het grootste gedeelte gedemonteerd en is de staat van de donor en de onderdelen moeilijk te beoordelen. Maar één ding is duidelijk: het restauratieproject waar ooit aan begonnen was lag al erg lang stil. Op basis van het telefoongesprek besluit ik de donor te kopen (het is dan 23-2-2016), en als ik hem die zelfde week nog op kan halen in “de Tike” in Friesland mag ik hem voor € 650,– hebben. Dus snel aan de slag want het is allemaal kort dag, ik heb drie dagen om alles te regelen. Snel voor de vrijdag een vrije dag geregeld, een bus met autoambulance gehuurd (het combinatiegewicht van ambulance en 2CV was net te zwaar om achter onze eigen auto te mogen trekken) en contact gezocht met de RDW in Zwolle. Dit om uit te zoeken of ik op de weg terug vanuit Friesland bij hun, op het vrije spreekuur, langs zou kunnen komen om de donor te laten schouwen. Eigenlijk kon dat niet en moest er een speciale afspraak gemaakt worden, maar omdat die dag een toch keurmeester aanwezig is mocht ik bij wijze van uitzondering toch langs komen. Waar ik natuurlijk zeer dankbaar voor was, want nu kon ik direct beginnen en scheelde het ook weer kosten voor een thuisbezoek of extra huur van een autoambulance. Nu alles geregeld is kan ik de donor op gaan halen.

25-02-2016

Vandaag op het internet toch nog even wat onderzoek gedaan naar de historie van de donor. Uit dit rapport blijkt dat ik morgen de 4e eigenaar ga worden en dat de auto al sinds 2000 niet meer APK gekeurd is en dus stil staat. Waarschijnlijk is men toen gestart met de restauratiepoging.    

Donor ophalen

Vrijdag 26 februari 2016 is het dan zover. Ik ben om 6:00 uur al op pad, omdat ik op z’n laatst om 11:00 uur bij de RDW in Zwolle moet zijn om de donor te laten schouwen.  Om 8:00 ’s morgens ben ik in de Tike en kan ik de donor in het echt bekijken. Het kenteken en het VIN nummer met dubbele “Chevron tekens” in het chassis kloppen wat aangeeft dat het inderdaad om een origineel chassis gaat. Voor de rest is het een lege koets die gevuld is met losse onderdelen en dozen waar onderdelen inzitten.

Als leek op 2CV gebied kijk ik er snel doorheen want het ontbreekt me aan tijd om dit uitgebreid te doen, ik moet immers op tijd in Zwolle zijn. We rijden naar het postkantoor Burgum om het kenteken over te schrijven en het direct te laten schorsen. Een leuke bijkomstigheid is dat het originele “Gele Kentekenbewijs” nog aanwezig is.

Wat bijzonder is omdat sinds 2013 het tweedelige papieren kenteken is vervangen door de kentekencard met chip. Na overschrijving zal ik dan ook dit nieuwe kenteken op creditcardformaat thuisgestuurd krijgen.

Na het overschrijven van het kenteken laad ik snel de auto op de ambulance

en ga op weg naar de RDW in Zwolle om de auto te laten schouwen .

Het schouwen verloopt goed en de reis naar Apeldoorn kan voorgezet worden. En daar is hij dan met zijn trotse eigenaar

Omdat ik al een tijdje bezig was met het idee om een Burton te gaan bouwen had ik thuis al de nodige voorbereidingen getroffen. Zo is de garage opgeruimd en heb ik een kleine werkbank gemaakt. Klein want de garage is net groot genoeg om, om de auto heen te kunnen lopen als deze in de garage staat.  

 Nu moet de auto nog in de garage en om dit voor elkaar te krijgen wordt er nog wel iets gevraagd van mijn stuurmanskunst.

 Maar het lukt en het afladen kan beginnen

en dan is hij binnen op de plek waar de “Lelijke Eend” omgetoverd zal gaan worden naar een mooie Burton .

Het project kan nu echt beginnen. De eerste stap is inventariseren of de donor compleet is en of alle onderdelen die ik nog kan hergebruiken er bij zitten. Daarna ga ik verder met waar men voor de restauratie al mee begonnen is, het demonteren van de donor.