Na de keuring

26-01-2018

Vandaag een telefoontje gehad van A-parts coating dat de velgen klaar waren. Dat was veel sneller dan verwacht want ik had ze volgende week pas verwacht.  Gelijk de velgen opgehaald. 

27-01-2018

Vandaag naar BCC geweest om de banden van de slechte velgen over te laten zetten naar de “nieuwe” velgen en deze te laten monteren. Omdat ik nu zo’n 75 km heb gereden kijkt men gelijk nog even onder de auto of er nog bijzonderheden/lekkages te zien zijn, wat niet het geval is.

Bij mijn eerste tocht naar huis viel op het eind van de rit op dat bij stationair toerental het oliedruklampje begon te knipperen. Als je dan de motor iets harder stationair liet lopen ging het lampje uit. Men kijkt ook gelijk hier even naar. Het blijkt dat de motor inderdaad te langzaam stationair loopt en dat ook het CO gehalte te laag is. Na dat dit is bijgesteld loopt hij als een zonnetje en is ook het oliedruklampje uit. Weer prima opgelost door BCC! Ik neem nog wat elektrodraad en wat bolkopschroeven mee en ga dan weer naar huis.

De monteurs geven me nog mee dat ik gewoon moet rijden en niet hoef in te rijden. er zijn immers geen cilinders en zuigers vervangen. Dus op de terugweg op de snelweg de snelheid  langzaam opgebouwd naar 120 km (op de teller) de “trip app” op mijn telefoon laat zien dat ik dan ca. 110 km p/u rijdt. De motor loopt prima. 

Ik heb weer de hele rit een glimlach van oor tot oor en geniet van de vele duimpjes die omhoog gaan vanuit passerende auto’s.

Wat is het leuk om zo de eerste ritten in je eigen gebouwde auto te maken!!!!

Thuisgekomen de klussen opgepakt die ik in afwachting van de RDW keuring al voorbereid had. 

Omdat de auto nu RDW gekeurd is heb ik vandaag ook het Burton typeplaatje gekregen. Deze als eerste onder de motorkap gemonteerd. De auto is nu officieel Burton 1216 en gebouwd door “Willemsen” het blijft leuk!!

Daarna de derde remlicht gemonteerd en aan gesloten. De kleur klopt.

En omdat het derde remlicht op ooghoogte zit valt deze goed op. Wat de veilig-/zichtbaarheid, van een lage auto als de Burton, enorm verhoogd . 

Ik heb ook al vast de winddeflectorruitjes gemaakt 

Als laatste voor vandaag het beugeltje, die de schakelaar van de kofferbakverlichting moet gaan bedienen, onder het scharnier van de achterklep gemonteerd 

Ik ga morgen, ter voorbereiding van het bekleden, eerst het tussenschot en zijwanden verwijderen. Dan kan ik daarna ook de kofferbakverlichting gemakkelijker monteren/aansluiten en controleren of de schakelaar naar behoren werkt.

28-01-2018

Vandaag als eerste de bank, het verstelbare frame en zijwanden en de achterwand verwijderd. Dat maakt het werken aan de kofferbakverlichting en stoelverwarming een stuk eenvoudiger. 

Vervolgens ben ik doorgegaan met de kofferbakverlichting. Nu ik in de achterbak kan kijken terwijl de kofferdeksel dicht zit, zie ik dat ik het beugeltje de verkeerde kant op heb gebogen en zit deze veel te ver van de rand van de kofferbak af. Dus het beugeltje gedemonteerd en de andere kant op gebogen, wat wonder wel lukt zonder dat het breekt. Aluminium is toch best flexibel en “kneedbaar”. Daarna het beugeltje weer gemonteerd. Vervolgens met de microswitch op het plaatje de juiste positie van het blokje bepaald en deze vastgelijmd. Daarna stekkertjes aan het lampje gezet. Dan kan ik deze eventueel demonteren mocht dit later nodig zijn. Vervolgens het lampje, bevestigd op een stukje hout, ook aan de bovenkant van de kofferbak vastgelijmd. 

De volgende klus is de stoelverwarming monteren. Als eerste onder het dashboard de positie voor de relais bepaald en deze vastgezet. Nu kan ik beter zien hoe ik de kabels het beste kan bevestigen en aansluiten. Omdat op het dashboard alle knoppen aluminium of verchroomd zijn, is de beste plaats voor de zwarte stoelverwarmingsschakelaars in de middenconsole. Echter in het huidige ontwerp is daar geen ruimte voor. Ik besluit daarom om een nieuwe voorkant voor de console te maken. Hierin is nu ook plaats voor de schakelaars van de stoelverwarming. 

Nu dit klaar is kan ik de kabels vastzetten en aansluiten. Ik heb de stoelverwarming zo aangesloten dat deze alleen werken als het contact van de auto aanstaat. Op deze manier loopt de accu niet leeg als ik de stoelverwarming per ongeluk vergeet uit te zetten. 

De dag is helaas al weer om. Dus later deze week, en als de lijm droog is, de kofferbakverlichting aansluiten.

30-01-2018

De lijm van de kofferbakverlichting is droog, daarom vanavond de kofferbakverlichting aangesloten en de bekabeling allemaal netjes vastgezet. De kofferbakverlichting gaat al uit op het moment dat de kofferbakdeksel ca. 6 cm open is, en dat is prima. De LED verlichting verlicht de kofferbak uitstekend.

Ik heb nu ook de kabel van de tankvlotter netjes vastgezet deze valt precies tegen het tussenschot aan.

Als laatste de twee Nederlandse vlagen op de zijkant van de auto gemonteerd  

2-2-2018

Vandaag nog een paar klussen gedaan voordat de auto naar de bekleder gaat. 

Ik heb na voorbeeld van Chris Assies twee 45° bochten van 60 mm (regenwaterafvoer) in de gaten van de kachel onder het dashboard geplaatst. Deze passen exact in de doorvoer en zitten goed vast.  Nu heb je de mogelijkheid om de warmtetoevoer te richten en hiermee voorkom je dat de warmte direct onder het dashboard uit de auto geblazen wordt.

Ik heb de achterwand weer geplaatst en 4 gaten geboord om de achterwand na het bekleden mee vast te zetten. Daarna de zijwanden nog wat bijgewerkt zodat ze net iets makkelijker geplaatst kunnen worden. Vervolgens de het verstelbare frame en de bank weer geplaatst. 

Ik moest de spaakwieldoppen nog plaatsten. Ik had tijdens mijn laatste bezoek bij BCC begrepen dat men de spaakwieldoppen tegenwoordig op de velg vastzet met een centrale bout, dan kunnen ze er niet meer afvliegen. Ik heb alleen de wieldoppen al 1,5 jaar geleden gekocht en toen zat dit bevestigingssetje er nog niet bij. Ik dacht eerder deze week, ik stuur een mailtje naar BCC met de vraag of dit setje ook los te koop is. Ik kreeg bericht van Jim dat dat niet zo was, maar dat ik het setje om die reden kosteloos per post toegestuurd zou krijgen. En vandaag was het setje al binnen. Super service BCC!! 

Dus gelijk de wieldoppen volgens de handleiding geplaatst. Drie wieldoppen gingen prima maar de wieldop linksvoor kreeg ik niet vastgezet op de velg. Na wat zoeken en uitproberen bleek het niet aan de bouten of wieldoppen te liggen. Maar het probleem zat in de velg zelf. De bol in het midden van deze velg was wat platter dan bij de andere drie velgen. Dus deze velg weer gedemonteerd en met een stuk hout en een moker de bolling vanuit de binnenkant van de velg iets naar buiten geslagen. En wat blijkt, nu kan ik de wieldop wel vastzetten. Hierna de velg weer gemonteerd en de wieldop vastgezet. Kleinigheidje bij deze wieldoppen is dat je ze moet verwijderen op het moment dat je de bandenspanning wilt controleren. De ventielen zitten namelijk te diep om het dopje er af te kunnen draaien. Maar zoals al gezegd dat is een kleinigheidje.

Ik ben blij dat ik de velgen zwart heb gemaakt, want hierdoor springen de wieldoppen er goed uit. De wieldoppen maken de auto wel af. 

Dit was weer even het laatste klusje. Morgen gaat de auto naar Meneer Sam om bekleed te worden. Hij komt steeds dichter bij het eindresultaat.

Vandaag moest onze andere auto even naar de garage om een kleine schade te laten herstellen. Dus de Burton heeft vandaag weer 40 km gereden voor haal en brengwerk en deed het weer super. 

3-2-2018

Op weg naar Meneer Sam voor het bekleden van de auto 

Na verwachting is hij eind volgende week klaar.  Nog even geduld hebben dus!!

8-2-2018

Vandaag even bij Meneer Sam langs geweest om de bekleding te bekijken voordat deze gemonteerd gaat worden. 

Ik moet zeggen dat het wel erg mooi gaat worden. Op de vloer komt een antraciet grijze vloerbedekking wat mooi combineert met de bruine binnenkant. 

In de kofferbak komt, in het verlaagde stuk, ook nog vloerbedekking . Ik denk er nog even over na of ik ook de zijkanten ga bekleden, ik heb die nu immers al geverfd wat er op zich ook niet verkeerd uitziet. 

 

De zijpanelen moeten nog bekleed worden en daarop worden nog zakken gemaakt zodat we nog wat weg kunnen stoppen. Ik laat ook nog een logo maken voor midden op het stuur. Dat heb ik vandaag nog even ontworpen zodat dat geborduurd kan gaan worden. Als achtergrond wordt de bekleding van de bank gebruikt. 

Er zijn wat zieken bij Sam dus na verwachting is de auto volgende week woensdag pas klaar.  Jammer maar het is niet anders. Het belangrijkste is dat het mooi wordt en dat gaat helemaal lukken

14-02-2018

Vandaag de auto opgehaald bij Meneer Sam de bekleding is klaar en het eindresultaat is mooi geworden. De kleur van de bank en panelen pas goed bij de kleur van de auto

Het logo is wel geborduurd, zie ontwerp en eindresultaat, maar nog niet gemonteerd. 

De bouten midden in het stuur zijn te hoog om het logo netjes vlak in het stuur te monteren. Dit ga ik nog even aanpassen. Dan zet Sam het logo nog in het stuur. 

16-02-2018

Ik wil met dit mooie weer een ritje maken en het is beter voor de motor om bij temperaturen onder de 10°C met een winterfront te rijden.  De motor komt dan beter op temperatuur en de kachel geeft meer warmte. Daarom de dag begonnen met het maken van een tijdelijk winterfrontje. Ik heb hem snel even van karton en Ducktape gemaakt en met Tie wraps vastgezet. Later maak ik er nog een van plexiglas. 

Na de rit van vandaag ben ik achter gekomen dat het winterfront nog wel groter kan worden. Pas na 20 km op de snelweg met 120 km op de teller zie ik dat de temperatuurmeter enigszins op begint te lopen, maar veel warmen dan 70°C wordt de motor niet. 

17-02-2018

Op basis van mijn bevindingen t.a.v. de temperatuur het winterfront nog een beetje aangepast en verder dicht gemaakt.

Zondag ga ik nog een rit maken dan kan ik zien wat het effect is en of de motor warmer wordt als ik een tocht via de binnendoor wegen maak.

Daarna heb ik de bank verwijderd en bepaald waar de draden van de stoelverwarming door de vloerbedekking moeten komen. Vervolgens het verstelmechanisme van de bank, de zijwanden het tussenschot en de vloerbedekking verwijderd. Omdat ik het schutbord t.o.v. de vloerbedekking wel erg wit vond heb ik het schutbord zwart gemaakt. Dat kijkt uiteindelijk mooier de auto in. Vervolgens heb ik de draden van de stoelverwarming met tape op de vloer vastgeplakt

Om de verf, m.b.v. een kachel, enigszins de kans te geven om te drogen. Eerst het borduurde logo in het stuur gemaakt. Omdat de bouten midden in het stuur ver omhoog steken, heb ik de extra ringen verwijderd en de bouten alleen met de veerringen teruggeplaatst. Op deze manier kunnen de bouten van de snelkoppeling niet los trillen maar win ik wel 3 mm dikte. Daarna het ik het logo met contactlijm op “bekledingskarton” geplakt.  De randen van het karton die tussen de ringen van het stuur geklemd worden het ik aan de achterkant met de Dremel dunner gemaakt. Daarna het logo geplaatst en met de ring op het stuur vastgezet. Hierbij heb ik er voor gezorgd dat het rondom gelijkmatig wordt aangedraaid. Met dit als eindresultaat

Het is  goed gelukt al zeg ik het zelf .

De verf is droog genoeg en ik kan de vloerbedekking vast zetten. Om verschuiven tegen te gaan gebruik ik hiervoor 5 cm breed dubbelzijdig “tapijt” plakband.  Daarna de de middenconsole geplaatst, de choke kabel weer gemonteerd, alle kabels van de middenconsole aangesloten en alle kabels met tie wraps vastgezet.  Vervolgens  het tussenschot geplaatst en vastgezet het verstelmechanisme van de bank gemonteerd en de bank  geplaatst. 

Voor vandaag waren dit weer even de klusjes. Morgen samen met Carry een een rit maken om nog even wat km’s te maken en ook hem aan de auto te laten wennen voor het HKVHKD weekend.

Een oplettend kijker ziet dat de zijpanelen niet in de auto zitten. Ik ben er achter gekomen dat deze verkeerd om bekleed zijn. Ik had 2 verschillende gemaakt rekeninghoudend met de loop van de vloer en kabelboom en anders pas het ook niet lekker. Dus deze moeten terug en opnieuw gedaan worden. Ook de bank moet nog even terug. Deze is te goed gemaakt. Er zit te veel vulling in de bank waardoor ik veel te hoog zit en tegen de rand van het raam aankijk. Dit schijnt door de viltlaag te komen die er onder zit die stevig is en inzakken van de bank voorkomt. Maar zoals gezegd is dat te goed voor deze bank, je moet er juist in weg kunnen zakken. Morgen breng ik het terug en gaat men het aanpassen. De viltlaag word dan verwijderd en na verwachting zal ik dan 2 cm zakken om dat het schuim wel inzakt.   

22-02-2018

Vandaag de aangepaste bank en de opnieuw beklede zijpanelen opgehaald. De bank is nu inderdaad minder stevig en ik zak wat dieper in de “kussens” zit inderdaad 2 cm lager. Als de stoelrubbers wat ouder worden zullen nog wat slapper worden en dan is het helemaal perfect. Het is een mooi geheel geworden 

24-02-2018

Toen ik bij BCC was om de 10W50 olie te vervangen door 20W50 olie zag men mijn tijdelijk winterfront. Dimitri geeft aan dat mijn front na de laatste aanpassing toch wel erg ver dicht zit. Zij adviseren om de onderste 7 cm van de Burton grille open te laten. De reden hiervoor is dat de gemeten olietemperatuur erg na ijlt en dat de zuigers zelfs bij een gemeten olietemperatuur van 70°C vast kunnen lopen als die niet genoeg koeling krijgen. Gelukkig is het maar een tijdelijk frontje en heb ik het onderstuk er later aangezet. Dus het is er ook zo weer verwijderd. Daarom is nu alles weer bij het oude.

Onderweg naar huis komt de temperatuur binnendoor niet hoger dan 60°C op de snelweg komt de temperatuur niet hoger dan de 85°C. Wat normaal lijkt te zijn bij dit  koude weer. 

25-02-2018

Vandaag toch nog een klusje gedaan. Ik heb een klein (Le Patron) bagagerek op de achterklep gemonteerd. Ik heb voor dit rek gekozen omdat ik dat mooier vindt dan het grote Burton rek. Door het bagagerek ook laag op de achterklep te bevestigen kan ik er een koffer/mand van ca. 10 cm dik op bevestigen en blijft mijn derde remlicht toch nog zichtbaar. 

En ook hier geldt weer 3 x meten en 1 x boren. Bij dit rek moet je wel opletten dat je de gaten onder een hoek door de achterklep boord want de pootjes staan niet recht. Bij het vastzetten van het rek moet je er ook op letten de schroeven niet te strak aan te draaien. De achterklep is namelijk dubbel maar er zit ruimte tussen de twee lagen, en als je het rek te strak vastzet. Komt er spanning op de achterklep.    

Omdat ik nog wat kilometers op de teller wil zetten laat ik het hierbij en ga ik vanmiddag van nog een ritje maken. 

03-03-2018

Vandaag de motorkapriem over de motorkap van de auto gemonteerd. Ook hier weer 3 x meten en 1 x boren.  De bedoeling was om het middelste deel met beugeltjes op de motorkap vast te zetten, zoals op de tweede foto. Maar toen de riem gemonteerd was vond ik dit toch niet mooi en ik heb de beugeltjes weggelaten. 

De foto’s van ontwerp tot eindresultaat.

Ik ben vandaag ook nog bezig geweest met de winddeflectorruitjes aan de voorruit. Maar na een middag knutselen was het eindresultaat niet naar mijn zin. Ik moet er nog even nadenken hoe ik het nu ga doen, wat ik in gedachten had gaat niet werken. Volgende keer weer verder.

09-03-2018

Met de HKVHKD voor de deur vandaag een vrije dag genomen om nog wat klussen aan de Burton te doen. Vorige week ben ik al bezig geweest met de winddeflectorruitjes maar de oplossing die ik in gedachten had was te moeilijk.  Ik wil de ruitjes eenvoudig kunnen verwijderen mocht ik in de toekomst nog een softtop willen plaatsen. Ik heb nu een oplossing bedacht waarbij ik 10 mm vierkant aluminium gebruik waarop ik de scharniertjes vast zet. De 10 mm aluminium strips zet ik dan met twee 5 mm inbusboutjes vast aan de voorruit. Als ik de ruitjes dan wil verwijderen hoeft ik alleen maar deze twee inbusboutjes los te draaien. Ik heb eerst de aluminium strip met tape vast gezet aan de voorruit en daarna met een houten voorbeeldruitje gekeken hoe ik deze het beste kan bevestigen. Nadat ik dit uitgedokterd heb, heb ik de gaatjes in de Polycarbonaatruitjes gemaakt. Toen de aluminium strip aan de voorruit bevestigd. Hiervoor heb ik gaatjes geboord en schroefdraad in de rand van de voorruit getapt. Daarna deze ruitjes nog even met beschermfolie gepast. 

Vervolgens de ruitjes gedemonteerd en de zijkanten eerst met grof schuurpapier en daarna met fijn schuurpapier geschuurd. Daarna de beschermfolie van de ruitjes verwijderd en met een verfföhn de zijkanten van de ruitjes netjes afgewerkt. Vervolgens de ruitjes definitief gemonteerd. Hierbij heb ik uiteindelijk bolkop inbusboutjes gebruikt omdat dat mooier staat. 

 

Eerder deze week is de steun van de kofferdeksel los geraakt. Blijkbaar is kit alleen niet sterk genoeg nu er ook een bagagerek op de kofferdeksel is gemonteerd. Om te voorkomen dat het in de toekomst weer gebeurd heb ik besloten om de steun naast kit ook met twee bolkop inbusboutjes en moeren vast te zetten. De kit zorg er dan ook voor dat er geen water in de kofferbak kan lopen  

 

Als laatste klus heb ik 7 mm hoog siliconen tochtstrip aan de binnenkant van de tonneaucoverdeurtjes geplakt. Ik hoop hiermee te voorkomen dat er bij regen water onder de deurtjes door loopt en in de auto terecht komt. Ik ben benieuwd of de tochtstrip een beetje blijft zitten en of het inderdaad voorkomt dat er water in de cabine terecht komt.

 

Morgen wordt er niet geklust want dan neem ik deel aan de ondersteldag van de BOC. Kan ik de auto nog een keer goed nalopen voordat we volgende week aan het HKVHKD avontuur gaan beginnen. 

11-03-2018

Vandaag nog wat klussen gedaan aan de Burton. Ik heb, naar voorbeeld van Chris Assies, een winterfront gemaakt van Polycarbonaatglas. De kunst is om de juiste verwerkingstemperatuur te vinden. Op het internet vind ik een methode in de heteluchtoven met een temperatuur van 160°C. Na 5 minuten zou de plaat dan zacht genoeg moeten zijn om hem te vormen. Maar dit klopt niet echt, de plaat is nog lang niet zacht genoeg. Ook staat de oven in de keuken en moet ik het front in de garage vormen dus moet ik de plaat wat warmer maken zodat ik naar de garage kan lopen en dat de plaat dan nog zacht genoeg is om hem te verwerken. de eerste poging gaat moeizaam en ik krijg de vorm er niet in, de plaat koelt te snel af. Ook met de verfföhn wil het niet echt lukken de plaat is te groot en de garage te koud. Dan een nieuwe poging met de oven. Ik zet de oven op 250°C, doe de plaat er in (op bakpapier) en laat de oven voorverwarmen. Maar al tijdens het voorverwarmen gaat het mis. Deze temperatuur is te heet want er komen allemaal luchtbellen in de plaat. Gelukkig heb ik nog polycarbonaat glas genoeg dus nog een nieuwe plaatje gemaakt. Nu de oven op 175°C en de plaat direct tijdens het voorverwarmen in de oven en nadat de oven op temperatuur is zolang verwarmt dat hij zacht genoeg is geworden. Dit duurt ca. 8 minuten. Toen de plaat op de bakplaat naar de garage gebracht en direct op de grille gevormd. Nu lukt het wel en heeft de plaat de vorm van de grille aangenomen. Toen nog wat kabelklemmen er aan bevestigd. Nu kan ik het winterfront gemakkelijk plaatsen en weer verwijderen. 

Daarna nog een beugel gemaakt om het 5 liter reservetankje en 1 liter motorolie binnen in de auto vast te zetten. De beugel bevestigd

Als laatste nog even de motorolie en de versnellingsbakolie gepeild. Deze zijn beide in orde. De auto is nu klaar voor de HKVHKD. 

31-03-2018

Op de terugweg van de HKVHKD bleef vlak voor Zutphen ineens het gas hangen. Bij controle onder de motorkap bleek dat de kachelslang van de kachelpot was losgeschoten en op de gaskabel was gevallen. Door hem weer vast te zetten was het snel weer opgelost. Maar de originele geïsoleerde kachelslangen zijn erg dik, waardoor het nogal vol is onder motorkap, en ze zijn ook moeilijk vast te zetten. Bij de BOC rit in Vriezenveen kwam ik er achter dat de kachelpot aan de bestuurderskant niet helemaal afsloot, niet echt handig om daar mee de zomer in te gaan, want dan wordt het wel heel erg warm in het vooronder. Daarom vandaag beide zaken maar even aangepakt. Ik heb eerst de oude slangen verwijderd en de de kabelbediening van de kachelkleppen opnieuw afgesteld. Deze sluiten nu aan beide kanten goed. Ik heb afgelopen week nieuwe 70 mm dikke Neopreenslangen besteld bij Special Partz. Deze slangen zijn bestand tegen temperaturen van -60°C tot +125°C, zijn alleen niet geïsoleerd. Op zich niet zo erg omdat er bij de geïsoleerde slangen erg veel lucht langs geblazen werd waardoor er warmte verloren ging. De nieuwe slangen zijn nu met slangklemmen vastgezet waardoor er geen warme lucht verloren gaat. 

Daarnaast is er nu veel meer ruimte onder de motorkap waardoor er meer manoeuvreerruimte voor de versnellingspook en de handrem hevel  is en er ook geen probleem meer met de gaskabel is.

15-04-2018

Gisteren deelgenomen aan de technische dag van de BOC. Hierbij kwam de afstellingen van de motor en carburateur ter sprake. Omdat de auto nu inmiddels 2200 km heeft gereden en ik 28 april deel ga nemen aan de vermogensbankdag maar wat zaken gecontroleerd. Als eerste de kleur van de bougies bekeken. Bij een goede verbranding zouden deze “Koffie bruin” moeten zijn. Die van mij zij grijs/wit wat zou duiden op een arm mengsel. Daarnaast ook de kleppen gecontroleerd. Deze lijken afgesteld op de “oude” 0,15 mm waarden. Ik heb nu zowel de inlaat als de uitlaat kleppen gesteld op 0,2 mm. De rest van de afstelling wordt dan op de vermogensbankdag gecontroleerd en geoptimaliseerd. Omdat ik sinds de tweede dag van de HKVHKD een behoorlijk grillig oliedrukpatroon zie, heb ik dit op de technische dag voorgelegd aan Alex van de BCC. Hij vermoed dat de gecombineerde oliedruksensor zijn werk niet goed doet. Daarom een nieuwe gekocht en geprobeerd deze te vervangen, maar deze zit op een lastige plek en het lukt mij niet om de oude te verwijderen. Misschien dat het op een brug gemakkelijker gaat. Dus dit moet nog even wachten.  

21-04-2018

Vandaag even naar Chris geweest om te zien of ik m.b.v. de brug van onderaf de oliedruksensor zou kunnen vervangen. Maar ook nu lukt het niet. Toch nog maar eens bij Bob van BCC navragen hoe de oliedruksensor te vervangen is, want heeft eerder aangegeven het wel eens gedaan te hebben. Het valt op dat de klepdeksels, na het stellen van de kleppen, wat olie lekken. Ik had de klepdeksels eerst met de hand vastgezet en daarna nog 1.5 slag gegeven. Ik besluit ze toch nog een 0,5 slag extra te geven zodat de deksels wat harder worden aangetrokken en daarmee het lekken stopt.

Naar aanleiding van de technische dag heeft Chris, bij Le Patron, nieuwe bougies van Bosch gekocht het gaat om het type “Super 4 WR 78G” (korte schacht) hij heeft er al mee gereden en geeft aan dat de motor nu ook bij lagere toeren beter oppakt en beter loopt. Hij heeft een extra paar meegenomen en die neem ik van hem over en plaats ze direct. Ik besluit nog even langs BCC te rijden om navraag te doen over het vervangen van de oliedruksensor. Na wat nadenken geeft Bob aan dat hij deze bij een andere Burton van bovenaf heeft vervangen, dit naar eerst de de brandstofpomp verwijderd te hebben. Bij mijn Burton betekend dat, dat ook de powertube verwijderd moet worden. Dit is dus niet even zo gedaan en ik besluit het dan ook nog even zo te laten. Op weg naar BCC pakt de motor inderdaad beter op bij lagere toeren en hij loopt mooi regelmatig met de nieuwe bougies. In combinatie met het kleppen stellen en de nieuwe bougies loopt de auto beter, nu nog de vermogensbankdag. ik ben benieuwd wat er dan nog aangepast/verbeterd gaat worden. Voor het kleppen stellen rook ik, als ik tot een 5500-6000 toeren doortrok, een olielucht.  Nu de kleppen op 0,2 mm zijn afgesteld ruik ik dat niet meer. Dit lijkt dus een verbetering. De klepdeksels lekken na het aandraaien ook niet meer. 

28-04-2017

Vandaag deelgenomen aan de vermogensbank dag van de BOC. Deze wordt nu voor het eerst gehouden in de nieuwe testruimte bij de BCC. Het heet vermogensbankdag maar de bedoeling is vooral dat de auto optimaal wordt afgesteld en als dat vermogenswinst oplevert is dat meegenomen. Er wordt eerst een run zonder powertube gedaan deze levert 20 pk op, daarna een run met powertube deze levert 23 pk. Het blijkt dat het gasmengsel niet over het hele toerental goed is en dat de motor te rijk is afgesteld. De primaire sproeier is goed maar de secundaire sproeier moet van 125+, 2 stappen naar beneden. Er wordt verwacht dat we dit zelf doen, wat ook niet al te moeilijk is, en er is ook een duidelijk handleiding ter beschikking. Na het wisselen van de sproeier gaat de auto weer op de vermogensbank. Het blijkt dat hij nog steeds te rijk is afgesteld. Er wordt nog een een kleinere secundaire sproeier ingezet. de afstelling is nu beter maar nog niet over het gehele bereik goed. Alex (de dokter) komt er nog even bij en als hij de curves bekijkt stelt hij voor om er een iets grotere luchtmengselsproeier in te zetten. Bij de laatste run is de afstellingscurve over het hele bereik goed en er wordt 24 pk aan de krukas gemeten.

                                                                           Klik hier voor de grafiek van de vermogensbank                          Klik hier voor de wijzigingen in sproeierzetting

Dat is op zich wat laag maar de oorzaak hiervan kan met allerlei oorzaken te maken te hebben. Het geheel van motor, versnellingsbak, bandenspanning, klepafstelling etc. bepaald het uiteindelijk vermogen. Bij mij maken de kleppen nogal herrie, waarschijnlijk heb ik deze niet op de juiste manier afgesteld. Ik moet dus opnieuw aan de bak!. Op zich een leerzame dag en de motor is nu optimaal afgesteld. Iwan heeft tijdens de dag nog een filmpje gemaakt en op facebook geplaatst klik hier om te kijken

04-05-2018

Vandaag de kleppen opnieuw gesteld en nu op de juiste manier. Als de ene klep dicht is de tegenovergestelde open klep afstellen op 0,2mm. Alle kleppen moesten een beetje bijgesteld worden maar met name de linker inlaatklep stond te ruim en die veroorzaakte het tikken geluid. Is nu beter volgens mij zit er altijd beetje een tik in een 2CV motor. Ik heb gelijk nieuwe BCC klepdekselrubbers geplaatst. 

10-05-2018

Bij de laatste ritten met warm weer heb ik veel problemen gehad met het starten van een warme motor. Daarom heb ik afgelopen weekend een “Super (Goldspark) bobine” van “De Eendengarage” gekocht. Zij geven namelijk 10 jaar garantie op het, onder alle omstandigheden, in 1 x starten van de motor. Gisteren is de nieuwe bobine binnengekomen en die heb ik vandaag gemonteerd. Montage is erg gemakkelijk en past met de meegeleverde beugels en boutjes op het bevestigingspunt van de oude bobine. De bobine wordt geleverd met lange en dikke bougiekabels. Het is van belang deze netjes te geleiden en vast te zetten met trekbandjes.

Na de montage natuurlijk erg benieuwd of de bobine doet wat hij zou moeten doen, de auto moeiteloos start bij koude en warme motor. De koude start gaat prima, ik besluit een flink blokje om te maken met de nodige snelwegkilometers zodat de motor en de ruimte onder de motorkap flink warm worden. Thuisgekomen de motor uitgezet en direct weer gestart. En met 1 x keer starten loopt de motor direct weer. Dat ziet er dus goed uit. 

11-05-2018 

Ik heb inmiddels de nodige koude en warme starts gemaakt, en ik kan niet anders zeggen dat de bobine het prima doet. Ik kan nu, als de motor warm is, met een gerust hart de motor uitzetten zonder bang te zijn dat hij niet meer wil starten. Super!! ik ben er erg blij mee. Kost een paar stuiver maar dan heb je ook wat !!!

28-06-2017

Voor onze vakantie naar Canada hebben we een TomTom Rider 450 worldwide gekocht. Dit is eigenlijk een motornavigatiesysteem maar het voordeel van dit systeem is dat het waterdicht is, wat erg handig is bij een open auto, en dat het de mogelijkheid heeft om niet alleen te navigeren maar ook aan te geven dat je dit over bijv. “kronkel- en bergachtige routes” wilt rijden. Een ander voordeel is dat er een montage set bij zit om hem permanent in de Burton in te bouwen en ook te kunnen gebruiken in onze auto (en later hopelijk ook in de camper). De set voor in de Burton is ook voorzien van diefstalbeveiliging en van een dop om de contactpunten af te dekken. Ik heb hem zo aangesloten dat hij automatisch uitgaat als ik het contact afzet.