Keuze van het chassis
Bij de aanschaf van de donor had ik al besloten dat ik de Burton op basis een nieuw chassis zou gaan bouwen. En bij de demontage van de donor bleek dat dit besluit goed was, want het chassis was op. Vooral de voorkant achter de motor en de rechter kant waar de vooras vast zat waren doorgeroest.
Maar nu de vraag welk chassis ga ik gebruiken en wat is toegestaan door de RDW? Als je namelijk gaat zoeken naar beschikbare chassis dan is er veel en in allerlei prijsklassen te vinden (“origineel” in kataforese, + inwendig behandeld, gegalvaniseerd, RVS). Daarom veel op het internet gespeurd en allerlei ervaring gelezen. Zo kwam ik weer bij Wout in Haulerwijk terecht die een chassis van 2CV City uit Engeland aanbiedt. Via hem krijg ik de onderstaande documenten. Klik op een link om het document te openen.
Op basis van deze documenten, de ruime ervaring van Wout met het chassis en het feit dat een Burton toch al niet origineel is, besluit ik voor duurzaam en weinig onderhoud te gaan (ik heb een chassis gezien dat al 10 jaar onder een 2CV zit en er nog zeer goed uitziet). Een mooi bijkomend voordeel is dat het chassis ook nog eens goedkoper is dan de andere beschikbare chassis. Bij het chassis wordt ook bevestigingsmateriaal geleverd maar de meegeleverde Parker schroeven met klemmetjes worden door de RDW afgekeurd. Daarom hier de oude M7 boutjes met klemmen van je donor gebruiken. Het chassis wordt geleverd met 2 afdekplaten, die beide ook gemonteerd moeten zijn.
Nu de keuze voor het chassis gemaakt is, het chassis in huis is, en de onderdelen gereviseerd zijn kan de opbouw van het chassis beginnen.
5-5-2016
Gestart met het plaatsen van de gereviseerde vooras die ik bij Wout heb gekocht. Daarna de achteras geplaatst. De lagerkeringen en binnenste lagers op de assen geplaatst. Veerpot aan de rechterzijde geplaatst, versnellingsbakrubber op de vooras geplaatst. Ik wil links eerst de rem- en de brandstofleiding plaatsen voordat ik de veerpot plaats maar de klemmetjes die ik heb zijn niet compleet. Daarom deze kant nog even gelaten wat het is. Als laatste de aanslagrubbers voor de draagarmen geplaatst en nog wat materialen bij elkaar gezocht.
6-5-2016
Vandaag de achterremmen, met nieuwe onderdelen, opgebouwd. Want dit moet goed werken. Nu ik de juiste klemmetjes heb, heb ik de remleiding en benzineleiding gemonteerd en daarna de veerpot links weer geplaatst. Als laatste de (gereinigde) lagers van nieuw vet voorzien en weer in de remtrommels gemonteerd. Het kost nog wel wat moeite om de borgring weer goed vast te krijgen.
7-5-2016
Verder gegaan met het plaatsen van de achterste draagarmen. Maar natuurlijk niet zonder eerst de lagers goed in het vet gezet te hebben. De buitenlagers en lagerkeringen geplaatst en met de borgring vastgezet. De borgring wordt weer met een splitpen geborgd. Vervolgens de trekstangen en schokbrekers (Monroe) gemonteerd. Alle wiellagers weer van nieuw vet voorzien, en nieuwe lagerkeringen geplaatst. Als laatste naar voorbeeld van de oude remleiding een nieuwe remleiding gemaakt om in de achteras te plaatsen. Hierbij heb ik de oude beugels overgezet want die waren nog prima. Ik heb er voor gekozen om niet ‘een kant en klare RVS set’ te gebruiken. Het nadeel van RVS is namelijk dat het vrij hard is en bij buigen toch makkelijk kan breken. Ik heb gekozen voor koper/nikkel remleidingen, ook dit roest niet maar is veel zachter en daardoor flexibeler. Het nadeel is dat je dan zelf je remleidingen moet buigen. Maar met een steel op de juiste diameter en een beetje geduld lukt het wel. Alleen de remleiding in de achteras monteren lukt vandaag nog niet. Het geduld was op!
13-5-2016
Vandaag naar Heerenveen geweest om de gestraalde motor op te halen. Het resultaat mag er wezen alleen de oliekoeler heeft het niet overleefd. Op zich niet zo erg omdat de motor al erg lang heeft stilgestaan lijkt het me sowieso beter om de oliekoeler te vervangen.
Vanuit Heerenveen doorgereden naar Wout in Haulerwijk. Daar nog wat onderdelen opgehaald. Omdat ik toch in Friesland ben doorgereden naar Oege Hiddema de penningmeester van de BOC. Hij heeft een verstelbare bank in zijn Burton gemaakt. Ik wil ook een bank en geen losse (Cobra) stoelen omdat ik dan te hoog in de auto kom te zitten en tegen de rand van de voorruit kijk. Ik wil een verstelbare bank omdat mijn vrouw die een kop kleiner is ook in de Burton wil rijden. Oege heeft de bank aangepast dus ik ga bij hem kijken hoe hij dat gedaan heeft. Hij heeft het verstelmechanisme van een Fiat Cinquecento genomen (deze zijn maar 2,5 cm hoog) en die onder zijn bank gemaakt. Hiervoor heeft hij ca. 5 cm aan de achterkant van de bank van het frame gehaald.
14-5-2016
Vandaag bij de autosloop verstelmechanieken van de Fiat Cinquecento gekocht om deze uiteindelijk te verwerken in een verstelbare bank voor mijn eigen Burton.
Draagarmen voor, linker spoorstang, levieren aan draagarmen en schokbrekerplaten en schokbrekers gemonteerd.
15-5-2016
Vandaag spoorstang links geplaatst en de remleiding rechtsachter in de achteras gezet (deze poging lukt in 10 minuten) en aangesloten aan de remcilinder op de remtrommel.
16-5-2016
Na voorbeeld van de oude remleiding de nieuwe remleiding voor in de linker achteras gemaakt en geplaatst. Deze aangesloten op de remcilinder. Vervolgens de remleidingen van beide achterassen op het koppelstuk aangesloten. De tank geplaatst en aangesloten.
Omdat ik lekker bezig ben een begin gemaakt met het opbouwen van de motor. De loodvrije cilinderbeplating opgeknapt en gemonteerd. Elektronische ontsteking geplaatst (afstellen komt later als ik de kabelboom heb aangesloten). Als laatste de nieuwe brandstofpomp geplaatst, maar omdat ik bij het plaatsen vergeten was vet te gebruiken deze weer gedemonteerd.
21-5-2016
Vandaag de onderdelen bij BCC opgehaald die ik later bij de opbouw van de body nodig heb.
22-5-2016
Eerst de tankvlotter met het meegeleverde kabelboompje aangesloten. Tankbeugel geplaatst. De oliedruksensor op de motor geplaatst en de bedrading aangesloten. Brandstofpomp nu definitief (en met vet) geplaatst. Omdat de oliekoeler het stralen niet heeft overleefd heb ik een nieuwe besteld. Ik heb ook nog een nieuwe olieleiding besteld omdat de leiding die op de motor zit niet goed past in combinatie met de stalen motorbeplating. Beide klepdeksels met de staalborstel opgepoetst. Als avondklus de kabelboom gelabeld.
27-5-2016
Vandaag de motor verder opgebouwd. Omdat ik vergeten was om direct nieuwe rubbers mee te bestellen bij de oliekoeler moest ik eerst naar BCC om deze te halen, gelukkig is Zutphen niet zover vanuit Apeldoorn. Daarna de nieuwe oliekoeler, de nieuwe olieleiding, het koelhuis en koelbeplating om de motor geplaatst. Met de nieuwe olieleiding past de koelbeplating nu prima. Als laatste klus het spruitstuk gemonteerd.
28-5-2016
Laatste onderdelen bij BCC besteld om straks de body af te kunnen bouwen. Naar Lukkien geweest om een prijsopgaaf te vragen voor de bekleding van de Burton. Pedalenset met kortebenenset en hoofdremcilinder in elkaar gezet. Het kapje voor de afscherming van de V-snaar aangepast zodat deze vastgezet kan worden. Als laatste het vliegwiel en de drukgroep geplaatst.
29-5-2016
De gaten voor de het vastzetten van de body in de bodemplaat gemaakt en de bodemplaat met Sikaflex 221 op het chassis vastgezet. Daarna de klemmen om de body vast te zetten en het carrosserietape gemonteerd.
3-6-2016
Bericht gehad van Mense Hof dat de versnellingsbak klaar is en vanavond direct opgehaald in Slagharen. De bak is toch nagenoeg helemaal gereviseerd. Daarnaast is er direct een aanpassing gedaan voor achteruitrijverlichting en is er ook een peilstok/vulgat geplaatst zodat je niet steeds onder de auto hoeft te kruipen om het oliepeil te controleren. Ook is de bak aan de buitenzijde gestraald. Hier nog wat foto’s van voor, tijdens en na restauratie. Resultaat een nieuwe bak.
4-6-2016
Ter voorbereiding op het rijden in de Burton ben ik alvast begonnen met het volgen van wat cursussen via de BOC. Vandaag wordt er, onder de bezielende leiding van Jan Jansen, Aart Bobbink en Jan Stobbe, een ‘Pech onderweg dag’ georganiseerd. Hierbij wordt ingegaan op welke storingen zich kunnen voordoen en hoe deze op te lossen. Ook wordt er aangegeven welke onderdelen handig zijn om bij je te hebben als je op pad gaat met de Burton. Wat vooral handig is, is dat je met collega Burton rijders/bouwers in gesprek komt en van hen weer allerlei handigheidjes leert. Een van de dingen die ik leer en gelijk ook toepas als ik thuis ben is het omdraaien van het Silentblok waarin de versnellingsbak is opgehangen. Door de “dikke” kant naar voren te plaatsen komt de motor 2 cm naar achteren te liggen waardoor je voorin meer ruimte krijgt rondom de dynamo.
Deze dag is ook John Mocking aanwezig en hij heeft samen met zijn broer een verstelbare bank gemaakt waarbij het frame van de achterbank niet aangepast hoeft te worden en de bank op een frame gemonteerd wordt waardoor ook de zithoogte in de Burton gelijk blijft. Dit is een mooiere oplossing dan de eerdere oplossing die ik gezien heb. Daarom aan John gevraagd of hij details heeft en die krijg ik later ook toegestuurd. Super bedankt daarvoor John.
Deze dag ook de “laatste” onderdelen voor de body meegenomen. Thuisgekomen nog even aan het klussen geweest.
De handremhevel gemonteerd. Bij de voorste 2 draagarmen ook twee lange trekstangogen gemonteerd. Bij nader onderzoek blijkt dat de priusaslager in de krukas niet goed meer is. Daarom besloten om deze ook te vervangen. Dus de drukgroep en het vliegwiel weer verwijderd om daarna het toplager te verwijderen volgens de methode zoals die op de site van de 2CV Kitcarclub aangegeven staat. Erg handig dat dit soort informatie gedeeld wordt. Daarna nieuwe toplager geplaatst en nieuwe kering geplaatst.
5-6-2016
Vandaag het vliegwiel en de drukgroep weer geplaatst. De kilometertellerkabel tandwiel en huis in de versnellingsbak bevestigd en als laatste klus op basis van de strips om de body vast te zetten extra gaten in het chassis geboord.
7-6-2016
Vanavond, samen met de buurman Winand, geprobeerd om de motor aan de versnellingsbak te koppelen. Wat we ook proberen het wil niet lukken. Uiteindelijk besloten om het maar even te laten omdat we bang zijn dat er anders misschien iets kapot gaat.
10-6-2016
Het was maar goed dat het koppelen van versnellingsbak en motor eerder deze week niet gelukt was want toen ik de plaatjes in de vraagbaak er nog een op nasloeg zag ik dat ik helemaal geen druklager bij de bak had. Deze zat niet bij de donor. Dat is het nadeel als je een donor koopt die al gedemonteerd is, dan heb je het leermoment van het demonteren gemist. Daarom vandaag de motor en versnellingsbak meegenomen naar BCC. Daar gevraagd of zij de motor en bak willen koppelen en gelijk het druklager willen plaatsen. Dat is geen probleem maar ook Antonie lukt het niet direct om de bak aan de motor te koppelen. Maar als men een oude priusas in de drukgroep plaatst blijkt dat de koppelingsplaat en de drukgroep niet helemaal goed uitgelijnd zijn (dit ondanks dat ik bij het plaatsen van de drukgroep en de koppelingsplaat hiervoor wel een tool gebruikt heb). Maar goed een paar kleine tikken met een nylon hamer doen wonderen en floep de bak zit aan de motor (en met druklager dit keer). Omdat ik toch bij BCC ben ook nog nieuwe “stoelmatjes” en rubbers meegenomen.
Thuisgekomen samen met buurman Dirk de motor en versnellingsbak op het chassis geplaatst en vastgezet. Ook nog een poging gewaagd om de aandrijfassen te monteren, maar dit wil nog niet direct lukken.
12-6-2016
Ik had eerder de carburateur aan de buitenzijde schoongemaakt en dat had ik gedaan door het vuil los te weken in heet water en Dasty ontvetter en daarna goed afgespoeld (dacht ik). Maar toen ik vandaag de carburateur bekeek zag ik een dikke oxidatie laag in de carburateur. Waarschijnlijk als gevolg van de eerdere schoonmaakactie, dat was dus GEEN goed idee. Dus uiteindelijk besloten de carburateur uit elkaar te halen. Op het internet uitgezocht hoe deze oxidatie het beste verwijderd kan worden. Ik lees op meerdere sites dat azijn hier een goed middel voor is. Dus de stoute schoenen maar aangetrokken en de gedemonteerde carburateur in de azijn gelegd. Bij het verwijderen van de oxidatie ontstaat een bruisreactie. En er komt ook veel vuil los. Ik besluit toch maar om een ultrasoonbad en vloeistoffen te bestellen om de carburateur ook in de kleine kanalen goed schoon te kunnen maken.
Ook nog weer met de aandrijfassen bezig geweest maar ondanks dat de aandrijfas goed uitgelijnd is met de krans in de wielnaaf lukt het nog steeds niet om deze weer te monteren. Toch Wout maar even gebeld of hij nog tips heeft op dit gebied. Uiteindelijk de stuurkogelarm maar losgemaakt zodat ik de wielnaaf in een betere hoek kan zetten (ik heb geen stuurkolom en stuur meer dat ik kan gebruiken). Ook de aandrijfas uit elkaar gehaald. Toen de as wielzijde uitgelijnd t.o.v. de wielnaaf en met een houten hamer de aandrijfas in de wielnaaf getikt tot deze net door de wielnaaf kwam. Vervolgens met de kroonmoer de aandrijfas helemaal door de wielnaaf heen getrokken. Daarna de aandrijfas bakzijde weer gemonteerd en de stuurkogelarm weer vastgezet. De remschijf gemonteerd en als laatste de temperatuursensor in het oliecarter gemonteerd.
13-6-2016
Omdat de carburateur nog steeds ligt te bruisen in de azijn, vandaag de carburateur toch maar uit de azijn gehaald en afgespoeld. Ik bang ben dat anders de carburateur te ver aangetast wordt door het zuur. Morgen komt het ultrasoonbad binnen.
14-6-2016
De carburateur vandaag in het ultrasoonbad schoongemaakt. De oxidatie is weg in de grote ruimte maar er zijn een aantal sproeiers die ik niet los krijg.
Dus toch maar even naar BCC om te kijken of zij deze eruit kunnen krijgen zodat ik daarna de carburateur nog eens kan reinigen met de ultrasoon.
15-6-2016
Rechter aandrijfas en remschijf gemonteerd en remklauwen geassembleerd en gemonteerd.
18-06-2016
Met de carburateur naar BCC geweest om de sproeiers die vast zitten los te laten maken. Ook gelijk acceleratiepompsproeier en een schakelpookklem voor op de versnellingsbak meegenomen. Thuisgekomen nog eens gekeken of ik de remklauwen wel goed gemonteerd heb. Dat blijkt niet zo te zijn. Daarom deze omgedraaid, remleidingen en vervolgens de handremkabels gemonteerd. Als laatste de kachelpotten en de eerste demper gemonteerd.
19-6-2016
Vandaag de uitlaat gemonteerd, achterremmen afgesteld en remtrommels geplaatst. Ik heb de naafmoeren achter nog niet geborgd omdat ik de afstelling van de achterremmen nog wil laten controleren. Ook de kroonmoeren voor heb ik nog niet geborgd met de splitpennen omdat ik deze moeren niet ver genoeg kan aandraaien. Lukt straks waarschijnlijk als ik de auto op de rem kan zetten. Hierna de koppelingskabel aangepast op de kortebenenset. Kilometertellerkabel gemonteerd aan versnellingsbak, filter in benzineleiding geplaatst en benzineleiding aangesloten op de brandstofpomp. Remleiding voor aangesloten en vastgezet op de versnellingsbak. Startmotor geplaatst en de wielen gemonteerd. Daarna kan het chassis van de bokken af en hebben we een rollend chassis. Het chassis staat alleen wel erg laag en scheef. Op zich niet zo vreemd als alles uitelkaar is geweest.
22-06-2016
Uiteindelijk zal de auto uitgewogen moeten worden maar voor nu wil ik hem globaal op hoogte en voor en achter ‘waterpas’ zetten. Ik heb de auto voorlopig voor 14 cm en achter 20 cm hoog gezet. Als hij af is ga ik hem voor op 13,5cm en achter op 16,5cm instellen. Ook ga ik hem dan uitwegen.
Weer een mijlpaal bereikt. Ik heb inmiddels een telefoontje gehad van BCC dat de body binnen is en ik ga deze 24-06-2016 ophalen dan kan ik door met het opbouwen van de body.