Voordat je met de body aan het werkt kunt heb je onderdelen en een kabelboom nodig. Deze onderdelen heb ik tijdens de revisieperiode al verzameld zodat ik met de afbouw in één keer door kan gaan. Met het opbouwen van de body is het gemakkelijker om zoveel mogelijk werkzaamheden uit te voeren als de body nog niet op het chassis staat. Deels omdat je sommige onderdelen niet kunt plaatsen als de body op het chassis staat en ook om te voorkomen dat je steeds op de kop onder het dashboard moet kruipen. Ik wil dan ook zoveel mogelijk werkzaamheden aan de body uitvoeren voor het “Huwelijk” plaats gaat vinden.
25-06-2016
Vandaag begonnen met de opbouw van de body. Ik begin aan de achterkant met het plaatsen van de achter- en knipperlichten. Bij een van de achterlichten blijkt de draad van het contactpunt afgebroken te zijn (dus daarmee moet ik terug naar BCC). Ik kan dus helaas maar 3 lichten plaatsen. Toen de accubak en claxon geplaatst, gevolgd door de kacheldoorvoer en de koppelingskabel doorvoer. Daarna de pedalen set gekoppeld aan de hoofdremcilinder. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van de “korte benen set”. Hiermee komen de pedalen ca. 5 centimeter naar voren en zit het in mijn geval, omdat ik niet van die lange benen heb, comfortabeler. Als laatste de doorvoer voor de ontwaseming geboord en de mof er in gelijmd met Sikaflex 261.
26-6-2016
De mof voor de ontwaseming blijkt toch niet goed vast te zitten. Daarom deze verwijderd en alles schoon gemaakt en opnieuw met meer Sikaflex 216 vastgelijmd. Omdat ik toch met de Sikaflex bezig ben ook gelijk het rubber voor de stuuras vast gelijmd.
30-07-2016
Door allerlei verplichtingen en het schilderen van het trappenhuis een paar weken niets kunnen doen. In de tussentijd naar BCC geweest om het achterlicht dat kapot was om te wisselen, het blijkt dat dit euvel regelmatig voor komt. En wat blijkt: bij de eerste 2 vervangende achterlichten die ik krijg aangeboden zijn de kabels ook kapot. De 3e is uiteindelijk goed (materiaal is niet meer wat het geweest is).
Eerst het achterlicht geplaatst. Daarna de ontwasemingsmotor geplaatst en daarbij niet goed opgelet. Ik had een gatenzaag gebruikt die 2 millimeter te groot was. Resultaat: het gat is te groot voor de flexibele slang die in het gat vastgedraaid moest worden. Gelukkig kan ik het onzichtbaar oplossen door een aluminium plaatje met het juiste gat aan de achterkant van het dashboard vast te zetten met Sikaflex en de boutjes van de ontwasemingsmotor. Pfffff door het oog van de naald. In het vervolg alles dubbel controleren en nameten. Als laatste het typeplaatje uit de donor en het ruitensproeierreservoir gemonteerd.
31-07-2016
Vandaag een begin gemaakt met het monteren van de kabelboom. In de afgelopen weken heb ik ter voorbereiding de kabelboom gelabeld. Zodat het aansluiten, als je later op de kop in de auto zit, gemakkelijker gaat. In de handleiding wordt aangegeven de kabelboom met Sikaflex vast te lijmen. Maar ik wil de kabelboom los kunnen maken als het nodig is dus ik heb zelfklevende tie-wrap voetjes gekocht met sterke kleefkracht. Hierdoor wordt het mogelijk om deze los te maken en opnieuw vast te zetten mocht het nodig zijn. Het is wel noodzakelijk de body aan de binnenkant met thinner te ontvetten zodat de voetjes goed blijven zitten. Het gemakkelijkste is om achterin te beginnen met het monteren van de kabelboom.
14-08-2016
Vandaag het bevestigen van kabelboom afgemaakt en het zekeringskastje vast gezet. Ik heb trouwens een groter zekeringskastje geplaatst (8 st) zodat deze al voorbereid is op de komende uitbreidingen zoals verstralers. Daarna heb ik de rand van de regengoot bijgewerkt zodat deze rondom 4mm dik is en maximaal 2cm hoog. Daarna het rubber van de achterklep geplaatst en een beetje siliconenspray doet wonderen.
Als deze zit een begin gemaakt met het plaatsen van de achterklep. Deze eerst los op het rubber gelegd en hij ligt er mooi vlak in. Met karton er voor gezorgd dat de naad rondom overal even breed is. Toen met een winkelhaak in het midden van het gat dat al in de body is voorgeboord en loodrecht op de achterklep een lijn gezet. Daarna, op basis van het scharnier, een mal gemaakt en met deze mal de gaten op de lijn afgetekend en geboord. Maar na de gaten geboord en de achterklep gemonteerd te hebben blijft de achter klep ca. 5 cm open staan. Conclusie: de gaten in de achterklep zitten niet op de juiste plaats en de truc met de mal werkt dus niet. Ik moet even nadenken hoe ik dit het beste op kan lossen en laat het hier even bij.September
De polyester binnenkant van de body is niet afgewerkt en dat maakt dat deze in combinatie met de RAL 1015 aan de buitenkant er “groenig” uit ziet. Ik vind dit niet mooi. Ook heb ik gelezen dat het polyester wel kan verweren en kapot vriezen en dat er in onafgewerkt lamineerwerk vocht kan binnendringen. Daarom krijgen de binnen -en onderkant dezelfde kleur als de gelcoatlaag, RAL 1015 voor de body en RAL 9005 voor de spatborden. Later wordt de binnenkant van de body nog verder afgewerkt. Ik heb hier een gewone lakverf voor genomen. De ruwe zijde van het polyester geeft namelijk voldoende hechting. Wel eerst goed ontvetten en stofvrij maken. Ik moest er 2 lagen opzetten om het mooi dekkend te krijgen. Voor de ruwe laminaat laag heb je veel verf nodig (1,5 liter voor binnen- en onderkant van de body).
20 t/m 22-1-2017
Na, door drukke werkzaamheden en een vakantie een aantal maanden stilgelegen te hebben, dit weekend het project weer opgepakt. Eerst het gat in het dashboard groter gemaakt zodat het stuurhuis voor het afneembaar stuur er in past. Het Burton logo netjes boven aan gezet en de gaten afgetekend en geboord. Stuurhuis geplaatst en vast gezet in het dashboard. Bij een van de moertjes is helaas het schroefdraad kapot dus moet ik eerst bij Burton een nieuwe halen want de ijzerhandel kan deze niet leveren. Onder het dashboard heb ik nog niets vastgezet omdat hier eerst de uitlijning met de stuurinrichting plaats moet vinden en dat kan pas na het huwelijk met het chassis.
Daarna de stuurplaat aan de snelkoppeling gemonteerd en vervolgens het stuur er aan vast gemaakt. Het houten stuur past goed bij de uiteindelijke look die de auto moet krijgen. Het midden van het stuur ga ik nog netjes afwerken als ik er uit ben hoe de auto bekleed gaat worden.
Voor de onderbreking in de bouw heb ik geprobeerd de achterklep te monteren. Dat was geen succes. Bij navraag bij andere Burton bouwers lijkt bijna iedereen moeite te hebben gehad om de achterklep netjes te monteren. Nu een nieuwe poging. Uiteindelijk scharnieren verwijderd, de achterklep opnieuw afgeplakt en de achterklep los op het rubber gelegd, rondom de achterklep karton in de naad geplaatst om de naad gelijk te krijgen. Het scharnier met het schroefdraad aan de body zijde recht boven het gat gehouden en daarna de gaten op de achterklep opnieuw afgetekend. Het blijkt nu dat de oude gaten ca. 4 mm te ver naar achteren zaten. Ik besluit er nu een sleufgat van te maken. Nu de scharnieren opnieuw bevestigd en de achterklep opnieuw geplaatst. Deze gaat nu nog niet helemaal dicht maar het komt in de buurt. Uiteindelijk de scharnieren nog aangepast zoals in de handleiding staat aangegeven. Nu sluit hij prima en na een beetje fine tunen ook rondom evenveel ruimte. De onderkant van de klep nog afgeschuurd zodat ook deze overal gelijk is. Nu nog een probleempje: het schroefdraad van het laatste bevestigingspunt is te kort omdat de achterklep uit dubbel polyester lagen is opgebouwd. Besloten om aan de binnenkant van de achterklep het gat groter te maken zodat ik de moer met plaatje goed kan bevestigen. Toch jammer dat er niet gewoon een iets langere schroefdraad in wordt gezet. Als laatste het gat voor het achterklepslot gemaakt, vastzetten lukt nog even niet zo snel. De volgende klus de achterspatborden. Eerst de body afgeplakt met tape. Daarna 110 cm uitgemeten vanaf de hoek van de motorkap naar achteren en dit punt gemarkeerd. Met de hulp van mijn vrouw de positie van de spatborden bepaald en afgetekend. Verdeeld over de flens acht gaten geboord en deze overgenomen op de body. Ook de gaten in de body geboord en de spatborden geplaatst en bevestigd om te zien of ze goed passen. Vervolgens de spatborden weer verwijderd omdat de kraalrubbers er nog tussen moeten. Omdat het in de garage erg koud is, het vriest buiten behoorlijk, de spatborden en de secondelijm in de woonkamer op temperatuur laten komen. ’s Avonds de kraalrubbers op de flens gelijmd. Het is erg handig om deze met wasknijpers vast te zetten tot de lijm droog is. Het rechter achterspatbord nog geplaatst, maar met het kraalrubber er tussen zit het spatbord nog niet helemaal naar mijn zin. Maar het is nu te laat. Dat pak ik volgende week weer op.27-1-2017
Het rechter spatbord weer verwijderd omdat deze met name aan de voorkant niet helemaal goed aansluit op de rand in de body. De gaten in de flens iets aangepast en het spatbord opnieuw geplaatst. Deze sluit nu wel mooi aan op de rand in de body. Er zit op sommige plaatsen echter nog wel wat ruimte tussen body en spatbord. Maar ik ga er vanuit dat als het polyester zich “vormt” dit minder zal worden. Anders moet er misschien nog een extra bevestigingspunt bij komen. Het linker spatbord zit in een keer goed. Nu het achterklepslot vastgezet. Ik moest toch nog wel de gaatjes iets aanpassen ondanks dat ik deze met het afdichtingsrubber had afgetekend. Maar uiteindelijk zit het goed. Daarna de slotvanger en de kentekenplaatverlichting geplaatst. De slotvanger zit in een keer goed. Als laatste voor deze dag de reflectoren gemonteerd.
28-1-2017
Vandaag een paar kleine klusje gedaan. Het Burton logo op de achterklep gemonteerd. De positie van de achterklepsteun bepaald en deze met Sikaflex vastgelijmd. En op basis van de strips om de body op het chassis vast te zetten de gaten in de bodem van de body geboord.
4-2-2017
Vandaag eerst de achterkant afgemaakt en het gat voor de steun van de kofferbak in de achterklep gemaakt en afgewerkt met het RVS plaatje dat bijgeleverd is. Hij kan nu met ‘losse handen’ open staan. Ook nog de nieuwe kentekenplaat met RVS kentekensierlijst geplaatst. Aan de achterkant begint het nu al echt op een auto te lijken.
Daarna ben ik aan de voorkant begonnen met het afplakken en afteken van de gaten voor de ruitenwissers, ontwaseming en voorruit. Na alles 3 keer nagemeten te hebben wordt het eerste gat in het midden geboord want daarmee moet de voorruit eerst vastgezet worden. Vervolgens, met de hulp van mijn vrouw, de ruit zonder rubber op de body geplaatst en zo gepositioneerd dat de afstand tussen de rand van de body en de binnenkant van het frame van de voorruit 76,5 cm is. Dit is belangrijk bij het eventueel plaatsen van een softtop of hardtop. Deze maat is in één keer goed. Het frame sluit overal mooi aan op de body en op de gaten aan de zijkant van de body en de vorm van de ruit worden afgetekend. Na nog eens gecontroleerd te hebben of alles klopt worden de gaten geboord. Voor de 16 mm gaten van de ruitenwisser gebruik ik eerst een 10 mm boor om dan vervolgens met een trapezeboor, voorzichtig, het gat tot 16 mm op te boren (ik heb dit eerst wel even getest en de trapezeboor gemarkeerd tot hoever ik moest boren). Daarna de sleuven voor de ontwaseming gemaakt en de gaatjes geboord. De gaten voor het vastzetten van de voorruit aan de zijkant geboord. Gelijk daarna de tape en de lijmresten verwijderd. Morgen weer verder.5-2-2017
Vandaag plaats ik het ruitenwissermechaniek. Eerst maar even een foto gemaakt zoals het hoort te zijn. Toch wel makkelijk die kleurcoderingsstippen. Vervolgens het mechaniek uit elkaar gehaald om het te kunnen monteren. De plaat wordt kaal onder het dashboard vastgezet. De beide gaten moeten aan de voorzijde iets ovaal gevijld worden anders passen de asgeleiders er niet door. Voordat de schuine sierstukken en asgeleiders definitief vastzet worden eerst een beetje Sikaflex eronder om de doorvoer waterdicht te maken. Nu worden de asgeleiders onder het dashboard met de grote moer vastgezet. Nu gelijk de overtollige kit verwijderen. Ziet er best mooi uit, al zeg ik het zelf. Daarna het ruitenwissermechaniek weer in elkaar gezet. Het ziet er onder het dashboard weer net zo uit als bij het eerste plaatje. Nu het sierplaatje en daarmee ook de PVC pijp voor de ontwaseming vastgezet. Als laatste de flexibele slang van de ontwaseming aangesloten op de PVC pijp.
Het gaat lekker en het is nog vroeg dus ik ga de Tonneau Cover ook nog plaatsen. Ook nu krijg ik weer een helpende hand van mijn vrouw. Eerst moet de voorruit geplaatst worden (nu met rubber). Als deze zit wordt de Tonneau Cover op de drukknoppen in het midden en aan de zijkant van de ruitbevestiging vastgemaakt. Achter wordt het midden uitgemeten om de middelste drukknop vast te zetten. Ik zet de cover met Ducktape op de bovenkant vast en plaats de drukknop. Dan werk ik vanuit het midden naar de zijkanten en worden daarna de drukknoppen van de deurtjes vastgezet. Dan moet de voorruit er weer af om de laatste twee drukknoppen aan de voorkant vast te zetten.Als laatste heb ik het gat in het midden om de voorruit vast te zetten net zo groot gemaakt als het sleufje dat in de afdekplaat van de ontwaseming zit. Dit is nodig omdat nu het steuntje van de voorruit bovenop het af afdekplaatje van de ontwaseming komt, waardoor het gat zich na naar achteren verplaatst. Direct de lijmresten van de Ducktape verwijderd. Voorlopig laat ik de voorruit eraf, is te kwetsbaar, en plaats deze definitief als het “huwelijk” tussen body en chassis heeft plaatsgevonden. Ik ben lekker opschoten en heb meer gedaan dan verwacht en sluit dit weekend dan ook met een goed gevoel af.
11-02-2017
Dit weekend niet zoveel tijd om te sleutelen. Daarom alle klokken en knoppen die in het dashboard verwerkt gaan worden gescand en uitgeknipt. Vervolgens op tafel een lay-out bedacht zoals het zou kunnen gaan worden.
Volgende week heb ik weer meer tijd en ga ik deze lay-out uitproberen in de body zelf. Definitief wordt het pas als het “Huwelijk” heeft plaatsgevonden en we hebben proef gezeten op de (verstelbare) bank.18-2-2016
Vandaag de laatste voorbereidingen getroffen voor het “huwelijk”. Ik heb aan de achterzijde het chassis schuin afgezaagd en met RX5 tegen roest behandeld. Nu de body nog op bokken staat, kan ik er nog makkelijk bij, een extra draad naar achteren getrokken voor de achteruitrijverlichting (deze zit niet in de BCC kabelboom). Omdat ik bij het huwelijk het front tijdelijk wil plaatsen om de body uit te lijnen, heb ik de zijkanten van het front die aansluiten op de body, bijgewerkt zodat deze overal maximaal 4 mm dik zijn. Als laatste toch nog een ‘revisie’ klus. Omdat er behoorlijk wat beschadigingen en ook roest aanzit heb ik toch besloten om het frame van de bank helemaal schoon te maken om deze later in de RX5 en RX10 te zetten. Wordt dat ook weer netjes.
Morgen heb ik hulp van onze buren Wynand en Tina en mijn vrouw Wilma en gaat het “Huwelijk” tussen rollend chassis en body plaatsvinden.