De datum staat vast. De RDW keuring gaat op 24 januari 2018 om 10:20 uur plaats vinden!!
Vandaag was het dan zover de RDW keuring bij het keuringsstation in Arnhem stond op de agenda. Ik had de keuring door BCC laten regelen/verzorgen en ik had een tijd 10:20 uur doorgekregen, echter Remco van BCC had een keuringstijd van 10:55 uur doorgekregen!! Het begon dus goed want hierdoor waren we te laat!! Terwijl Remco zich ging melden heb ik snel de auto van de trailer gehaald en na een reprimande mochten we toch direct naar binnen want de keurmeester stond te popelen om te beginnen.
Snel de auto boven de “smeerput” gezet.
Als eerste de keurmeester de schouwbrief en oude chassisdelen met loodjes overhandigd. De keurmeester begon dan ook met de VIN keuring, controle van het oude chassisnummer met het nummer op het typeplaatje en controle van het motornummer. Dit werd goed bevonden.
Daarna ging de inspectie aan de onderkant van de auto verder de stuurinrichting en de voorwielophanging werd gecontroleerd en daarna hetzelfde aan de achterkant. De auto werd opgekrikt en voor en achterzijde en er werd gecontroleerd of de wielen vrij rond konden draaien. Ook dit was allemaal goed. De keurmeester kwam uit de “smeerput” en ik kreeg de compliment over de wijze waarop de auto gebouwd was en hij gaf aan dat hij het oude chassisnummer in het nieuwe chassis ging inslaan.
Het chassisnummer is nu aan de rechter achterkant aan de binnenkant van het chassis ingeslagen. Dit was stap één ik heb weer een auto die legaal de weg op mag.
Daarna ging de auto een station verder naar de remmen test. Eerst werden de voorremmen en handrem werden getest en daarna de achterremmen. Dit was allemaal dik in orde.
Daarna weer een station verder naar de controle van de verlichting. Alle verlichting werd stap voor stap getest inclusief de toegevoegde verstralers, mistachterlicht en achteruitrijverlichting. Dat was allemaal goed, Toe kwamen bij de richtingaanwijzers en bleek dat het knipperlicht linksachter het niet deed. Bij eerder testen deed deze het wel. De keurmeester was coulant en zij “kijk er thuis even na waarschijnlijk is er een lampje kapot”. Super!!
Daarna door naar de CO meting en die was 2,35 wat prima is. Als laatste werd de auto gewogen en hij is 518 kg schoon aan de haak. Iets zwaarder dan de gemiddelde Burton, maar het chassis dat ik gebruik heb is wat zwaarder dan het standaardchassis en ik heb ook een extra stalen frame voor de verstelling van de bank. Maar met dit gewicht zit hij nog steeds binnen de 550 kg van de lichtste personenvoertuigencategorie voor de wegenbelasting.
Maar het belangrijkste van vandaag is. BURTON1216 IS RDW GOEDGEKEURD!!!!!!
Het opsturen van het aangepaste kentekenbewijs duurt ongeveer 5 werkdagen. Tot die tijd mag je rijden met een kopie van de RDW keuringsfactuur, het APK bewijs en de als de schorsing opgeheven is, wat ik de 23e ’s avonds al had gedaan.
De APK is nu 2 jaar geldig en geldig tot 24-01-2020. Op het APK rapport staat dat het nog om een Citroën “2CV 6 special S6” gaat, dit komt omdat het afmelden van de APK voor de kentekenwijziging plaats heeft gevonden. Bij een volgende APK keuring zal er Citroën “2CV Burton” op het rapport staan.
Ik ga de auto belastingtechnisch niet in de overgangsregeling doen. Je mag de auto dan in de maanden december, januari en februari niet gebruiken. Kosten technisch maakt het wel iets uit, het belastingtarief voor een benzine auto tot 550 kg is € 29 per 3 maanden wat komt op € 116 per jaar. In de overgangsregeling betaal je per jaar een kwart van de motorrijtuigenbelasting die je normaal verschuldigd bent. In mijn geval zou dat dus € 29 euro zijn. Maar ik neem die extra kosten op de koop toe omdat ik de auto het hele jaar wil kunnen gebruiken.
Na de keuring de Burton weer op de trailer geladen en richting Zutphen gereden. Daar heeft men nog even naar het knipperlicht gekeken. Het bleek dat het lampje van het knipperlicht los zat en dit te maken had met de vervorming van het lamphuis. Antoni heeft er een nieuwe fitting in gezet en deze een beetje aangepast. Nu werkt dit ook weer.
Als laatste heeft men nog gekeken naar het geluid dat de auto maakt als jet het koppelingspedaal helemaal intrapt. Dit schijnt met de korte benen set te maken te hebben hierdoor staat de koppeling vrij strak en maakt de drukgroep herrie als je het koppelingspedaal helemaal intrapt. Men heeft hem nog iets bijgesteld maar meer is niet mogelijk. Om te koppelen hoeft het pedaal ook niet helemaal ingetrapt te worden. Waarschijnlijk een kwestie van wennen en de juiste zit in de auto vinden.
Na even naar huis geweest te zijn samen met mijn vrouw teruggereden naar BCC om de Burton op te halen. .
En nu de eerste legale rit met de Burton naar huis.
Thuis aangekomen samen met mijn vrouw nog een kort ritje door de wijk gemaakt
Na 4 weken een lege garage gehad te hebben is deze nu weer gevuld en Burton 1216 is, gekeurd en wel, weer thuis.
Komend weekend nog een paar klussen afmaken die ik, in afwachting van de voorkeuring, heb voorbereid.
5-2-2018
Het heeft wat langer geduurd dan normaal (5 werkdagen). Maar vandaag is het dan ook bij de RDW zover, kenteken PZ-62-DB staat ook hier als Citroën Burton geregistreerd. En dat wordt bevestigd door het toesturen van de nieuwe kentekencard.
Ik ben ook nog bezig om de kilometertellerstand registratie bij de RDW aan te passen. Bij de donor die ik gebruikt heb zat namelijk geen KM teller en ik heb dus geen historie. Omdat ik bij de ombouw naar Burton een nieuwe KM teller heb geplaatst, heb ik bij de RDW een verzoek gedaan om vanaf het moment dat de auto Burton is geworden tellerstand 00001 KM als startpunt voor de Burton te gebruiken. Ik zit nog midden in het proces.
6-2-2018
Na het aanmelden van het verzoek tot wijziging werd mij eerst gevraagd om een aankoopnota van de nieuwe KM teller en van de plaatsing te overleggen. Omdat ik alleen in het bezit ben van een aankoopnota en de teller zelf geplaatst heb, heb ik de aankoopnota en een foto van de geplaatste KM teller met stand 00001 KM opgestuurd.
9-2-2018
Vandaag een telefoontje van de RDW en daarna een mailtje als bevestiging gehad, met het verzoek of ik nog een geschreven en ondertekende verklaring kon opsturen om te bevestigen dat ik de KM teller zelf heb vervangen. Als ik deze zou opsturen dan zou het allemaal gewijzigd kunnen worden. Op zich prima dat men voorzichtig is, om gesjoemel met KM standen te voorkomen
10-2-2018
Vandaag de verklaring opgestuurd. Ik ben benieuwd of het nu gewijzigd gaat worden.
15-02-2018
Vandaag per onderstaande e-mail de bevestiging gehad van de RDW dat nu aangegeven wordt dat de teller is vervangen
Onlangs heeft u aangegeven dat bij het voertuig met kenteken PZ-62-DB de teller is vervangen.
Registratie vervanging teller akkoord
In het kentekenregister is bij dit voertuig nu vermeld dat de teller is vervangen. De RDW geeft over de reeks tellerstanden van dit voertuig nu het oordeel ‘geen oordeel’ in verband met het vervangen van de teller.
En dit wordt bevestigd door het Tellerrapport van de RDW
Daarmee is dit hoofdstuk afgesloten