Revisie

28-03-2016

Voor de opbouw en de revisie van het rollend gedeelte zijn veel standaard 2CV onderdelen nodig. Hiervoor loont het zeker de moeite om goed rond te kijken want het kan veel geld schelen. Ik ben hierdoor terecht gekomen bij Wout van Haaster van 2CV Hobby Onderdelen in Haulerwijk. Dit is een hobbysleutelaar met 32 jaar ervaring met het motto “hergebruik indien mogelijk en vervangen als noodzakelijk” wat mij op zich aanspreekt. En gezien het feit dat ik een leek op 2CV gebied ben kan ik ook nog veel van hem leren en heeft Wout geen moeite om zijn kennis te delen.  Op de 2e paasdag ga ik richting Haulerwijk. Ik had met Wout afgesproken de onderdelen die ik over had mee te nemen zodat ik die in zou ruilen op de aan te schaffen nieuwe/gebruikte onderdelen. Bij Wout veel (missende) tweedehands en nieuwe onderdelen meegenomen

en veel kennis/handigheidjes opgedaan. Ook de onderdelen meegenomen die ik niet uit elkaar kon halen zoals de wielnaafmoeren voor, spoorstang, aandrijfassen.

Met hem afgesproken dat hij de veerpotten, stuurkogels en kachelpotten ombouwt/reviseert en de fusees vervangt.   

29-03-2016

Wout is al druk geweest met de veerpotten en het blijkt dat deze niet meer te redden zijn. Echter alle veren die binnen in de veerpotten zitten zijn nog wel opnieuw te gebruiken. Deze zal hij dan ook hergebruiken als hij met nieuwe (stalen) hulzen de veerpotten gaat maken. De stuurkogels heeft hij ook al gereviseerd.

1-4-2016

Vandaag de laatste onderdelen naar het stort gebracht. Bij Steverink banden de laatste banden van de herbruikbare velgen laten halen. Daarna begonnen met ontmantelen van de motor want deze kan wel een opknapbeurt gebruiken. Als het spruitstuk eraf is blijkt dat er water in de motor zit. Ik had eerder wel geprobeerd of de motor niet vast zat maar daarbij de motor niet rond gedraaid. Dus hopelijk is er geen zooi bij de zuigers terecht gekomen. De motor is voorzien van rubberkappen om de cilinders en deze zijn helemaal vergaan dus daar moet ook iets anders voor komen.

Vandaag ook een begin gemaakt met het schoonmaken van het spruitstuk, tanksteun en 1e demper. Als laatste het ergste vuil van de versnellingsbak verwijderd.

 2-4-2016

Het schoonmaken van de 1e demper, tankbeugel en spruitstuk afgemaakt. Dat begint er al weer op te lijken.

Achteras gedemonteerd. Deze heeft behoorlijk geleden onder het lang stilstaan van de donor en het water heeft zijn werk gedaan en de uiteinden van de achterasbuis en lagers van een roest laag voorzien. Hierdoor is aan de rechter kant ook de lagerschaal behoorlijk ingevreten. Een poging om de naafmoeren van de remtrommels los te maken strandt ondanks het specialistisch gereedschap dat ik daarvoor aangeschaft heb.

Als laatste klus voor vandaag de achterasbuis en de aandrijfassen van vet en vuil ontdaan.

3-4-2016

De eerder schoongemaakte onderdelen in de RX5 gezet.

4-4-2016

De eerder schoongemaakte onderdelen voor de eerste keer in de RX10 gezet.

9-4-2016

Draagarmen achter, luchtfiltersteun, dynamobeugel, voorasplaten en schokbrekerringen schoon gemaakt.

10-4-2016

Vandaag weer naar Wout geweest om de gereviseerde veerpotten, voordraagarmen met nieuwe fusees, aangepaste kachelpotten en nog wat andere onderdelen op te halen. Ik heb ook de motor, ter beoordeling meegenomen. Hij gaat kijken of het water nog schade heeft aangebracht in de motor en of een revisie noodzakelijk is. Ook helpt hij mij bij het los krijgen van de naafmoeren van de achterste draagarmen. Ook heeft hij laten zien hoe je lagerschalen uit de draagarmen kunt verwijderen. Weer de nodige kennis opgedaan.

Via Wout ben ik ook aan een adres gekomen om mijn versnellingsbak na te laten kijken. Ik heb hem onderweg naar Haulerwijk in Slagharen langs gebracht bij Mense Hof. Hij bekijkt de versnellingsbak en vervangt alleen dat wat noodzakelijk is. Dat spreekt me meer aan dan de bak inleveren voor een compleet gereviseerde versnellingsbak. Ik spreek met hem af dat de bak begin juni klaar mag zijn want tot die tijd ben ik toch bezig met het reviseren van de onderdelen. Ook past hij de versnellingsbak direct aan voor achteruitrijverlichting en maakt hij een peilstok voor het peilen van de olie.

15-04-2016

Vandaag de materialen die ik wil laten poedercoaten naar a-partscoating in Apeldoorn gebracht. Afspraak is dat ik de onderdelen over een week weer op kan halen. Zo zagen de onderdelen eruit voor het poedercoaten. Ik had inmiddels ook stalen motorbeplating gevonden op het internet ter vervanging de rubberkappen die compleet vergaan  waren.

Ook nog naar BCC geweest om onderdelen te halen en om nieuwe beugeltjes aan de achterste draagarmen te laten lassen (om de remleidingen vast te kunnen zetten). Omdat zij daar apparatuur voor hebben, heb ik de lagerschalen die vervangen moesten worden in de draagarmen laten persen. Een aantal waren wel aan vervanging toe.

Daarna thuis nog de remtrommels verwijderd en de achterremmen gedemonteerd. De remtrommels zijn nog mooi rond en zonder randen in de trommels. De rest van onderdelen is niet meer te redden en zal ik vervangen. Omdat ik er zeker van wil zijn dat de remmen straks perfect werken.

16-04-2014

Zojuist bericht gehad van Wout dat de motor gecontroleerd is en dat er door het roestwater geen schade is aangericht. Alles is schoongemaakt en alle pakkingen, keringen en rubbers zijn vervangen. Ook zijn de kleppen gesteld, oliefilter en bougies vervangen. De motor staat nu klaar om cosmetisch gereinigd te gaan worden (wat best nodig is)

d.m.v. droogijsstralen bij Bottinga multi cleaning in Akkrum.  Ik heb hier voor gekozen omdat dan ook de oxidatie verwijderd wordt en de motor er weer als nieuw uit zal zien. Dit zal 12-5-2016 gedaan worden.

21-04-2016

Vanavond heb ik de achterste draagarmen, remtrommels, wielnaven, spoorstangen en divers klein spul in de RX5 gezet.

22-04-2016

Vandaag  de draagarmen voor, veerpotten en motorkapsteun schoon gemaakt en in de RX5 gezet. Na dit soort werkzaamheden zie je er uit als een kolenboer maar heb je wel eer van je werk.

 23-04-2016

Vandaag de velgen, motorbeplating en andere onderdelen opgehaald bij poedercoater A-parts coating. Hij heeft perfect werk afgeleverd binnen de afgesproken tijd. De ‘nieuwe’ velgen direct doorgebracht naar Steverink banden om nieuwe banden om de velgen te laten zetten. Thuisgekomen alle materiaal dat 1 x in de RX10 stond voor de 2e keer in de RX10 gezet. De veerpotten, draagarmen voor, en motorkapsteun voor de 1e keer in de RX10 gezet. Daarna de koelvan, dynamo en startmotor opgeknapt.

24-04-2016

Vandaag is het tijd voor een dagje BOC. Er wordt in het mooie Limburg, onder auspiciën van de BOC, een bloesemtocht georganiseerd. Een van de Burtonrijders, Hindek Engelage, is op zoek naar een bijrijder voor deze tocht. Een mooie gelegenheid voor mij om als bijrijder eens te proeven aan een Burton rit, dus snel gereageerd. We hebben al de nodige mooie dagen gehad maar deze dag wordt er koud en nat weer voorspeld. En Hindek is een Burton rijder die ALTIJD open rijdt dus ik ga gelijk kennis maken met het echte Burton rijden. Het was een dag met allerlei weertypen, eerst regen, hagel en natte sneeuw en dan weer het zonnetje. Ik kan zeggen dat de kachel in de Burton het prima doet en dat het voelt als stoelverwarming. Het enige dat je zelf warm moet houden is nek en hoofd en daar was ik op voorbereid. Ik heb het geen moment koud gehad een ik heb genoten van mijn eerste Burton uitje. Dus Hindek bedankt voor deze gelegenheid. En zo’n dagje is een goede stimulans om snel door te bouwen zodat ik zelf mee kan gaan rijden.

29-4-2016

Vandaag de velgen, voorzien van banden, opgehaald bij het bandencentrum. Draagarmen voor, veerpotten, en motorkap steun voor de 2e x in de RX10 gezet. De luchtfiltersteun in de RX10 gezet. Luchtfilter open gemaakt, het oude luchtfilter was compleet vergaan. Het luchtfilterhuis met ontvetter helemaal schoongemaakt. Tankvlotter verwijderd (de oude wordt vervangen) en de tank aan de binnen en buitenzijde met de hoge drukspuit schoon gemaakt. Een voorzichtige start gemaakt met het reinigen van de carburateur.

1-5-2016

Het smerige schoonmaakwerk zit er op dus het wordt weer eens tijd om de garage op te ruimen en schoon te maken. Dan kan ik weer schoon beginnen met de opbouw van het rollend gedeelte. Na de schoonmaakactie de bodemplaat onder het chassis gezet. Om rammelen te voorkomen deze met Sikaflex en 7 mm boutjes en moertjes vastgezet. Het spruitstuk en de 1e demper in de hittebestendige verf gezet en de nieuwe tankvlotter in de tank ingebouwd. Daarna het chassis op bokken gezet zodat ik met de opbouw kan beginnen.

Het is zover het reviseren van de onderdelen is klaar en ik kan beginnen met de opbouw van het Chassis.

De motor en versnellingsbak zijn nog ter beoordeling bij de experts. Maar zullen op tijd klaar zijn: voordat de body binnenkomt.