Technisch

 
22-02-2017

Vandaag paar kleine klusjes gedaan. Steun tussen accubak en chassis gemonteerd en de koppelingskabel gemonteerd. Het afstellen van de koppelingskabel moet ik nog doen is een lastig klusje in je eentje.

 

26-02-2017

Vandaag de remleiding van de voorremmen vastgezet aan het schutbord en beide remleidingen aangesloten op de hoofdremcilinder (HRC). Het remvloeistofreservoir op de HRC gemonteerd.

De koppelingskabel toch weer verwijderd en opnieuw gemonteerd omdat ik het de eerste keer niet goed heb gedaan. Daarna het plaatsen van het handremmechanisme getest. Het gaspedaal loopt hier tegen aan. Daarom gaspedaal gedemonteerd en ringen verwijderd zodat er meer ruimte komt. Gaspedaal weer vastgezet. Vervolgens plaatsing handremmechanisme weer getest. Nu zou het moeten lukken. Handremmechanisme nog niet geplaatst omdat ik een extra paar handen mis.

03-03-2017

Vandaag heb ik hulp van mijn vriend Carry, hij komt mij helpen met de klusjes onder het dashboard waarbij het handiger is om een paar extra handen te hebben. Als eerste begonnen met het plaatsen van de stuurkolom. Het plaatsen van de stuurstang op het stuurhuis is een lastige klus. Deze moet onder een vrij steile hoek geplaatst worden en hierbij zit de stuurkolom die ik al geplaatst had in de weg. Na deze verwijderd te hebben, lukt het om de stuurstang op het stuurhuis te schuiven, maar het duurt nog even voordat hij ver genoeg op het stuurhuis zit. Het koppelingspedaal zit namelijk ook nog in de weg. Maar uiteindelijk zit de stuurstang en kan die vastgezet worden. Daarna de stuurkolom en de kruiskoppeling geplaatst en het geheel onder het dashboard vastgezet. Hierna het koppelingspedaal zo verbogen dat deze de stuurstang niet meer raakt en toch goed bediend kan worden.

 Het past verder prima en de auto kan nu sturen.

Hierna hebben we het handremmechanisme aan de handremhevel bevestigd en het mechanisme onder het dashboard uitgelijnd. Daarna de gaatjes afgetekend en geboord. Na het vastzetten blijkt toch nog dat het gaspedaal iets aanloopt. Daarom deze gedemonteerd en aan de bovenzijde bijgebogen. Nu werkt het allemaal lekker. De handrem moet alleen nog afgesteld worden.

Daarna  hebben we de gaskabel, schakelpook en reservewielhouder gemonteerd.

De laatste klus die we gedaan hebben is het ontluchten van de remmen. Om makkelijker bij de ontluchtingsnippels te kunnen hebben we de auto aan de achterkant omhoog gezet met de krik. De bedoeling is om, zoals aangegeven in de handleiding, rechtsachter te beginnen. Wachtend op de remolie achter, horen voor ineens een sissend geluid en spuit de olie in het rond. De ontluchtingsnippel op de linker remklauw bleek niet goed gesloten te zijn. Maar goed deze kant is nu in ieder geval ontlucht. Nu gaan we door met rechtsachter en daarna linksachter. Het rempedaal is daarna direct “hard” dus ontluchtingsproces is klaar. Nog even de remvloeistof tot maximaal aangevuld.

Door de hulp van Carry zijn we vandaag lekker opgeschoten. 

4-3-2017

Vandaag de versnellingspook aan de versnellingsbak bevestigd. Schakelen is nu ook mogelijk.

Na het proefzitten blijkt dat de versnellingspook binnen in de auto ca. 4 cm omhoog moet. Hierdoor wijzigt de hoek van de pook waardoor je niet lekker meer kunt schakelen. Daarom zal de bevestiging tussen bak en pook weer los moeten om de hoek van de versnellingspook bij te stellen. Dit ga ik pas doen als het frame voor de bank klaar is en we definitief de hoogte van de schakelpook kunnen bepalen.  

05-03-2017

Vandaag de auto toch weer even op bokken gezet. Dit maakt het werken, voor de klussen die ik vandaag ga doen, gemakkelijker.  Als eerste klus vandaag de handrem, volgens het 2CV garagehandboek, afgesteld. Ik heb hierbij een afstand van 0,15mm tussen de remschijf en de handremschoen aangehouden voordat ik de excentrische punten heb vastgezet. Daarna de handremkabels afgesteld. De handrem werkt nu zoals het hoort. Daarna heb ik het uitlaatrubber in het midden van de auto aan de body vastgezet. Best een lastig klusje omdat je er slecht bij kunt komen. Vervolgens ben ik met een zestal weerspannige klemmoeren bezig geweest. Het blijk dat de gaten in de body en chassis niet helemaal goed zijn uitgelijnd. Na dit aangepast te hebben kan ik alle moeren, waarmee de body op het chassis zit, goed aandraaien. Als laatste klus voor vandaag de benzinevulpijp en de tankdop geplaatst. Omdat de vulpijp inwendig erg vet is en er ijzerslijpsel in zit, eerst de vulpijp inwendig goed schoon gemaakt en ontvet met thinner. Want deze vuiligheid wil je niet in je tank hebben. Om de vulpijp netjes op het spatbord aan te laten sluiten heb ik eerst het gat groter gemaakt en daarna de randen afgerond. Na ettelijke keren vijlen, passen en meten sluit de vulpijp netjes aan op het spatbord en kunnen de gaatjes geboord worden. Wel even de vulpijp afgeplakt zodat er geen zooi in de tankt terecht kan komen. Daarna de tankdop vastgezet en natuurlijk niet vergeten om de slangklemmen bij de aansluiting op de tank vast te zetten.

Het was al met al een productief weekend

1-4-2017

Nu de auto nog op bokken staat de werkzaamheden waarbij ik onder de auto moet zijn afgrond. Daarom vandaag de kabel van de tankvlotter in de kofferbak naar binnen gebracht in de body. De body in de kofferruimte nog aan het chassis bevestigd. Hiervoor heb ik op de plaats waar de gaten in de body zitten nieuwe gaten in het chassis geboord.

22-04-2017

Bij inspectie van de oude carburateur, bleek deze toch wel de nodige schade te hebben opgelopen. Gezien het belang van de carburateur, heb ik toch maar besloten om bij BCC een ‘nieuwe’ tweetraps carburateur te bestellen. De nieuwe carburateur is vandaag volledig gecontroleerd en afgesteld aangekomen.

Dus als straks de elektraklussen af zijn kan ik verder met het technisch gedeelte en kan ik de auto klaar maken voor zijn eerste start.

27-04-2017

Vandaag de nieuwe carburateur geplaatst en de gaskabel gemonteerd. De gaskabel lijkt veel te lang en het gaspedaal staat veel te hoog in de auto.

Als ik de kabel bij de carburateur uit de beugel haal dan staat het gaspedaal wel op de goede hoogte en loopt de kabel recht.

De vraag wat is er mis? Toch nog maar eens de handleiding er op nagelezen. En bij de beschrijving van korte benen kit (want die hebben we ingebouwd) vind ik de oorzaak en de oplossing. Hier staat eigenlijk in één zin genoemd dat je de doorvoer van de koppelingskabel met ca 3,5 cm moet inkorten en dat je hetzelfde met de buitenkabel van de “gaskabel” moet doen. Laat ik dat nou met de koppelingskabel gedaan hebben. Stom stom stom! Maar goed “shit happens” in zo’n bouwproces, dus uiteindelijk de buitenkabel van de gaskabel 3,5 cm ingekort en een nieuwe koppelingskabel aangeschaft want die moest dus niet ingekort worden.

28-04-2017

Vandaag eerst naar BCC geweest om nog een aantal onderdelen te halen. Thuis gekomen de nieuwe koppelingskabel geplaatst.  Na het plaatsen van de koppelingskabel heb ik het gevoel dat, ondanks het inkorten van de kabel doorvoer, de buitenkabel toch ook te lang is. Je zou namelijk de koppeling zo af moeten stellen dat je 2,5 cm vrij slag hebt. Nu heb ik de kabel zo afgesteld dat beide moeren bij de kabeldoorvoer nog net op de schroefdraad vast zitten. Langer kan ik de binnenkabel niet maken zonder iets aan de buitenkabel te moeten doen. Op het pedaal heb ik nu wel 2,5 cm vrije slag maar als ik bij de versnellingsbak kijk kan ik de koppelingshefboom maar 1 cm naar voren duwen voordat hij niet verder meer kan. Dat lijkt mij niet goed! Uiteindelijk heb ik BCC gebeld om te vragen of ik de koppelingskabel, bij gebruik van een korte benen kit, nog aan zou moeten passen. Maar volgens hen is dat niet nodig als de kabeldoorvoer korter is gemaakt en de kabel bij de versnellingsbak op de juiste manier is doorgevoerd. Voor mijn gevoel zou dat zo moeten zijn.

Dus ik laat het maar even zo en ga later kijken wat de koppeling doet als ik met de auto kan gaan rijden.

29-04-2017

In verband met de verstelbare bank moet de schakelpook in de auto 5 cm omhoog. Hierdoor verandert de hoek van de schakelpook bij de aansluiting versnellingsbak en schakelt het niet meer lekker. Om deze reden de versnellingspook aan de bakzijde bijgebogen. Dit valt nog niet mee maar uiteindelijk lukt het om met een buigijzer de hoek 2 cm bij de stellen. Nu is de hoek weer ongeveer hetzelfde indien de schakelpook direct op de vloer geplaatst wordt. Nu kan ik ook weer goed schakelen.

Nu dit klaar is kan ik een console gaan maken waarin ik de choke, 12V aansluiting en het massaslot kan installeren.

5-5-2017

Nu de elektrische installatie klaar is, kan ik ook weer verder met de technische installatie. Voordat ik de motor kan gaan starten moet eerst de ‘123’ elektronische ontsteking afgesteld worden. Hiervoor het vliegwiel in de juiste positie vergrendeld en daarna de 123 ontsteking zo ingesteld dat het lampje gaat branden. Daarna de 123 ontsteking vastgezet met de twee M7 boutjes.

Nu dit klaar is, de motor gevuld met 2 liter olie (is ruim boven het minimum). Daarna de motor met de hand doorgedraaid om ervoor te zorgen dat de “droge” motor eerst gesmeerd wordt voordat ik de eerste startpoging ga doen. Ook 5 liter benzine in de tank gedaan. Ik heb de hele jerrycan  in de tank gegooid, dom want nu heb ik geen benzine meer om in de carburateur te doen. Bobine aangesloten en de bougiekabels aangesloten.  De auto zou nu klaar moeten zijn voor de eerste startpoging. Ik heb besloten de eerste startpoging buiten te doen.

Dan volg de eerste startpoging helaas zonder succes. Dan de tweede startpoging en omdat deze ook niet lukt na het wisselen van de bobine de derde startpoging. Helaas lukt de derde poging ook niet. Waarschijnlijk omdat de, nieuwe accu, te ver leeg is getrokken. Dus nu eerst maar een acculader kopen en de accu opladen. Morgen een nieuwe poging.

Omdat ik nu moet wachten tot de accu is opgeladen, verder gegaan om de Power Tube te installeren. Het gat in de koelbehuizing afgetekend en met een 52mm gaten zaag het gat gemaakt en daarna met RX 10 afgewerkt. Kan dit vannacht mooi drogen.

 7-7-2017

Vandaag eerst begonnen met het aansluiten van de kachelbediening. Deze werkt nu ook.

Daarna de powertube definitief bevestigd.

Ik heb afgelopen avond nog even de bobine doorgemeten. De primaire spoel heeft een weerstand van 4 Ohm en de secundaire spoel een weerstand van 11,5 Ohm. Dus dat is goed. De brandstofpomp, bougies, bougiekabels en de carburateur zijn nieuw dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen en is er eigenlijk nog één component over. De brandstof toevoer! Ik had gisteren een luchtbel in het brandstoffilter gezien, daarom nog even gecontroleerd of de brandstof filter wel in de juiste stroomrichting geplaatst is. Omdat ik dit niet direct kan ontdekken het filter verwijderd. Maar bij nader inzien zat deze toch goed. Ook nog even een jerrycan met benzine gehaald zodat ik benzine heb om rechtstreeks in de carburateur te gooien. Nu alles goed voorbereid lijkt te zijn weer een nieuwe poging gedaan om de auto te starten. Omdat het brandstoffilter verwijderd is geweest vult deze zich niet goed meer en het starten lukt dan ook niet. Om uit te zoeken of het inderdaad hieraan ligt een glazen pot met benzine gevuld en de slang naar de brandstofpomp in de pot gehangen. Ook wat benzine rechtstreeks in de carburateur gegooid. En wat blijkt: hij start direct! Maar hij loopt nog niet goed stationair. Dat komt waarschijnlijk omdat de motor nog koud is en ik de chokekabel nog niet heb gemonteerd. Nu ik de oorzaak heb ontdekt waarom de auto niet wilde starten, heb ik het benzinefilter verwijderd en de benzineslang even doorverbonden. Nu de motor start wil ik ook wel testen of de koppeling functioneert en of de auto goed remt en schakelt. En dat lukt. Weer een belangrijk mijlpaal bereikt.

Het blijkt echter wel dat het schakelen nog niet helemaal lekker werkt. Als ik wil optrekken schiet de pook uit de eerste versnelling. Waarschijnlijk omdat ik deze net niet helemaal goed in de versnelling kan zetten. Ik moet de schakelpook dus nog bijstellen/buigen. De koppeling werkt prima zoals deze nu afgesteld is. Ook de remmen doen het goed (voor zover ik dat met heen en weer rijden op de oprit kan testen). De afstelling van de carburateur moet later nog even gecontroleerd worden.

De motor ook nog even gecontroleerd op lekkage en bij de beide (nieuwe) brilrubbers zweet er een beetje olie uit.

Ik heb begrepen dat dit opgelost kan worden door de brilrubbers en de schoteltjes een beetje heen en weer te schuiven met een bot voorwerp zodat ze wel dichten. Dus daar moet ik nog mee aan de gang.

Maar we zijn weer een goed stap opgeschoten want er is een rijdend onderstel.

Nu de motor loopt en de ontsteking goed afgesteld lijkt, de rubberlap achter de ventilator gemonteerd en de V-snaar en de ventilator geplaatst.

Daarna de (korte) V-snaar om de dynamo aan te drijven juist afgesteld. De V-snaar kan 1-1,5 cm ingeduwd worden.

Hierna het luchtfilterhuis gemonteerd en aangesloten op de olievulpijp.

Het verbindingsrubber tussen de powertube en het luchtfilterhuis heb ik nog even niet gemonteerd omdat dit pas kan na de vermogensbankdag. Ik probeer hier in het najaar aan mee te doen.

Dit was weer een prima weekend, lekker opgeschoten en weer grote stappen in het project gezet.

13-5-2017

Nu het elektra, op de voorkant na, af is heb ik vandaag het schakelen aangepakt. Bij het korte proefritje op de oprit bleek namelijk dat de versnelling moeizaam in de 1e en 3e versnelling te zetten was. De reden hiervan was het omhoog brengen van het schakelmechanisme zodat ik de bank kan verschuiven. Ik heb het schakelmechanisme gedemonteerd en de hoek van de pook bij de versnellingsbak aangepast. Maar dit is nog niet voldoende omdat de buitenbuis te ver in de motorruimte is gekomen en je daardoor de versnellingspook zelf niet vergenoeg naar achteren kunt trekken. Dit is dus niet de oplossing en ik zal de bevestiging van het schakelmechanisme in de auto naar achteren moeten verplaatsen, zodat de buitenbuis minder ver in de motorruimte steekt. Omdat ik ook het massaslot in de bevestiging heb weggewerkt is het aanpassen toch weer een behoorlijke klus. Maar het lukt alleen bij de proefplaatsing blijkt nu dat de 1e en 3e versnelling prima werken maar ik nu de 2e en 4e versnelling niet goed kan bedienen. De reden is nu dat de hoek van de schakelpook aan de voorkant te recht is geworden en de schakelpook tegen bedieningspook op de bak aanloopt. Dus weer alles gedemonteerd en de hoek van de schakelpook aangepast en alles opnieuw gemonteerd en getest. Alle versnellingen schakelen nu goed in en uit.

Weer een klus geklaard en op naar de volgende.

11-9-2017

Op de elektradag van de BOC zijn we bezig geweest om diverse systemen door te meten waaronder het circuit van de dynamo en spanningsregelaar. Hierbij bleek dat het handig is als je de spanningsregelaar gemakkelijk te demonteren/vervangen is. Bij mij is dat niet het geval omdat ik hem rechtstreeks op de body bevestigd heb waardoor je altijd onder het dashboard moet kruipen om hem te demonteren of te vervangen. Daarom, nu er nog relatief gemakkelijk bij kan, de spanningsregelaar op een houder gemonteerd waardoor het demonteren/vervangen een makkie wordt.

14-9-2017

Omdat ik de historie van de oude olievulpijp niet weet en deze waarschijnlijk erg oud is, en de motor bij het korte proefdraaien op de oprit last had van “zwetende nieuwe brilrubbers”, vandaag een nieuwe kleine Olievulpijp (met levenslange garantie) geplaatst.

Daarna de oude olievulpijp nog even getest (met de blaas/zuig test) en deze bleek het inderdaad niet meer te doen. Dat verklaart waarschijnlijk de “zwetende nieuwe brilrubbers” door overdruk in de motor. Ik hoop dan ook dat dit nu voorbij is.

Als laatste de chokekabel op maat gemaakt en aangesloten op de carburateur

18-9-2017

Vandaag en nieuwe “kleine” dynamo geplaatst en de V-snaar opnieuw afgesteld. De de oude Iskra Dynamo kwam namelijk tegen het voorfront aan. Bij de proefplaatsing van het front heb ik al gezien dat er nu voldoende ruimte is. 

18-11-2017

Ik heb voor €200,- een draaiende en lekvrije reserve motor op de kop kunnen tikken. De motor is voorzien van nieuwe olie, bougies en is compleet met volledige motor beplating, kachelpotten, 1e demper, vliegwiel en startmotor. Vandaag naar Utrecht op en neer geweest om de motor op te halen. Ik heb ook nog een reserve versnellingsbak voor € 60,- op de kop getikt. Die ga ik 2 december ophalen in Friesland. 

27-11-2017

Nu de body nagenoeg af is moet de auto op de juiste hoogte afgesteld worden. Hiervoor heb ik de bekledingspanelen, verstelbare bank en het reservewiel in de auto gemonteerd. Daarna de auto weer op zijn wielen gezet en een paar keer de auto in de veren geduwd en daarna tot rust laten komen. Toen de bij de voor- en achteras de hoogte nagemeten. Het blijkt dat de auto wel erg laag staat; voor wordt 10,5 en 10,8 cm gemeten en achter 13,8 en 14,1 cm. Een brug was nu wel erg gemakkelijk geweest maar naar een paar keer opkrikken en afstellen is de auto op hoogte;  voor wordt nu aan beide kanten 13,5 cm gemeten en achter aan beide kanten 16,5 cm.

2-12-2017

Vandaag naar Friesland geweest om o.a. in Harkema de reserve versnellingsbak op te halen. Ik heb aan de rechter voorkant last van een krakend geluid dat van de fusee lijkt te komen. Ik heb dat links ook gehad maar naar doorsmeren van de fusee ging dat weg. Daarom heb ik de fusee rechts ook op een aantal verschillende standen proberen door te smeren maar het mocht niet baten. Om deze reden heb ik besloten om een autoambulance te huren en de Burton mee te nemen.

Op de terugweg rij ik dan bij Wout langs in Haulerwijk om te zien of hij kan ontdekken waar de oorzaak ligt. Toen ik de Burton op de autoambulance plaatste was de kraak nog aanwezig maar toen ik de auto bij Wout van de autoambulance af haalde was de kraak weg. Ik weet niet of het door het koude (-4°C) en mistig weer kwam of door de het op- en afrijden van de autoambulance. Wout heeft nog een aantal zaken aan de voor ophanging gecontroleerd maar alles is goed gemonteerd. Kijken of het bij warmer weer, weer terugkomt. Waarschijnlijk komt het omdat de fusee nieuw is en gaat het helemaal weg als ik een paar honderd km heb gereden. Omdat mijn bezoekje korter duurt dan verwacht ben ik op tijd thuis, en kan ik de ambulance vandaag nog terug brengen. Daarna ben ik nog even naar BCC gereden om een paar kleine onderdelen op te halen en een afspraak te maken voor de voorkeuring. Deze gaat op 22-12-2017 plaats vinden.      

9-12-2017

Twee weken geleden had ik de hoogte van de auto al afgesteld. Maar de auto moest ook nog uitgewogen worden. Bij de Burton heeft men daar een speciale tool voor gemaakt. Ik heb een alternatief bedacht gemaakt uit een houten balk met in het midden een ronde buis. Omdat de krik te hoog is om direct met balk onder de achteras te plaatsen, eerst de auto opgekrikt zodat de achterwielen van de grond komen. Toen in het midden een assteun onder de balk geplaatst en de auto op de assteun laten zaken. Daarna aan de voorzijde nog even de auto in de vering geduwd en tot rust laten komen om vervolgens de wagenhoogte ter hoogte van de voor as te meten. Het resultaat is niet slecht de auto is al aardig in balans LV 19,0 cm en RV 18,5 cm (waarschijnlijk omdat ik bij de opbouw van het chassis, nadat deze klaar was, ik het chassis al globaal op hoogte, en “waterpas” heb gezet). Na het aanpassen van de linker voorkant zijn beide kanten 18,5 cm hoog. 

Nadat de auto weer op de grond staat, alle hoogtes nog even nagemeten. Deze zijn prima 

16-12-2017

Vandaag de laatste hand gelegd onder de motorkap en de kachelslangen gemonteerd. Bij de schakelpook de slangen wat ingedeukt zodat er wat meer ruimte is om te schakelen.

Het was al weer een tijd geleden dat de motor voor het laatst gelopen had. Daarom de auto even naar buiten gereden om te zien of hij wil starten. Bij de laatste starttest zat er nog geen brandstoffilter nu wel, dit moet zich dus even vullen. Maar met de choke helemaal open lukt het uiteindelijk om de auto te starten. Ik heb de motor ca. 15 minuten laten lopen en op de oprit nog even heen en weer gereden. Alles lijkt goed te werken en de motor loopt mooi regelmatig. Wel moet de afstelling van de carburateur, remmen, koppeling en verlichting nog nagelopen worden maar dat laat ik door BCC doen. 

Onder de motorkap zijn voorlopig de werkzaamheden klaar.

17-12-2017

Vandaag nog een paar kleine dingen gedaan aan de stuurinrichting. Ik moest namelijk nog splitpennen zetten om de opsluit/stelmoer van de stuurkogel te borgen. Bij de maximale uitslag van het linkervoorwiel naar buiten, kwam de spoorstang tegen de handremhevel aan. Daarom de maximale uitslag iets bijgesteld. Nu wordt de handremhevel niet meer geraakt. 

Vandaag ook nog weer even de auto gestart. Choke helemaal uit en hij start vrijwel direct. Daarna nog weer even op de oprit heen en weer gereden. Bij het schakelen in de achteruit vliegt soms het schakelpook verbindingsstuk van de schakelpook. Dat is niet handig. Dit komt waarschijnlijk dat de schakelpook nu onder een ander hoek staat omdat de pook over de verstelbare achterbank heen moet kunnen schuiven. Ik kan de hoek niet meer aan passen omdat dan het schakelen niet meer lukt. Daarom heb ik een blokje gemaakt om het verbindingsstuk op de schakelpook vast te zetten. 

Nu het schakelen weer getest. Hij schakelt nog steeds goed, maar het verbindingsstuk kan er niet meer af vliegen.

Als laatste de auto nog even opgepoetst, de tonneaucover geplaatst en nog 5,5 liter benzine toegevoegd. Er zit nu tussen de 10 en 15 liter benzine in de tank, maar de benzinemeter geeft nog steeds aan dat de tank bijna leeg is. Dit ondanks dat ik een nieuwe tankvlotter heb geplaatst. Maar even met BCC overleggen of zij bekend zijn met dit fenomeen. 

Meer kan ik nu zelf niet doen voor de voorkeuring van de auto door BCC. Wat in ieder geval door BCC gedaan moet worden is:

  • Achterremmen controleren en als deze goed zijn de moeren borgen en stofkappen plaatsen
  • Handremafstelling controleren
  • Koppeling controleren
  • Koplampen en verstralers afstellen
  • Carburateur goed afstellen
  • Kroonmoeren voorwielen vaster aandraaien en borgen met splitpennen 
  • Voorwielen uitlijnen 

In ben benieuwd welke punten er op 22 december nog meer gevonden worden tijdens de voorkeuring. Spannend!!!