22-12-2016
Na bijna anderhalf jaar sleutelen is de auto nog niet helemaal klaar, het interieur moet nog bekleed worden, maar technisch is hij zover dat de RDW keuring plaats zou moeten kunnen vinden. Daarom voor vandaag een afspraak gemaakt bij BCC om de voorkeuring uit te laten voeren. Best wel spannend, ik toch een beetje het gevoel dat ik examen ga doen!!
Dus met de Burton op de autoambulance richting Zutphen. Door wat geklungel met de erg lange spanbanden ben ik later dan gepland. Dus gelijk de auto van de trailer gehaald zodat Antoni snel met de voorkeuring kan beginnen. Antoni duwt de auto naar binnen en start met een grondige inspectie. Na de eerste inspectie wordt de motor pas gestart en daarna wordt ook de druk gemeten in het motorblok. Die heeft zoals het hoort een goede onderdruk.
Al bij het binnen rijden van de auto in de werkplaats krijg ik, van de monteurs, complimenten over de kleurcombinatie. Jean Louis heeft mijn blog al een beetje gevolgd en komt ook even kijken. Hij is o.a. geïnteresseerd naar de verstelbare bank, en vraagt of hij wat foto’s van de auto mag maken, wat natuurlijk geen probleem is. Een van de mooiste reacties is van een van de monteurs die zegt, hij ziet er zo goed uit dat we hem zelf gebouwd zouden kunnen hebben. Mooie complimenten.
Ik had zelf al een lijstje met punten gemaakt die BCC wat mij betreft moest controleren zoals:
- Achterremmen controleren en als deze goed zijn de moeren borgen en stofkappen plaatsen
- Handremafstelling controleren
- Koppeling controleren
- Koplampen en verstralers afstellen
- Carburateur goed afstellen
- Kroonmoeren voorwielen vaster aandraaien en borgen met splitpennen
- Voorwielen uitlijnen
- Ruitenwissers wissen niet goed
- De tankvlotter lijkt in combinatie met de brandstofmeter niet goed te werken
Na de uitgebreide inspectie van Antoni komen er zoals verwacht nog wel wat puntjes bij:
- Bij sommige spatbordboutjes heb ik geen borgmoertjes gebruikt. Ik dacht deze allemaal al vervangen te hebben want dit zijn de boutjes geweest waarmee ik de spatborden in eerste instantie even heb vastgezet. Maar blijkbaar toch niet!!
- De auto stuur vrij zwaar. Mogelijk heeft dit te maken met een niet juiste afstelling van de stuurkogels in combinatie met nieuwe fusees en stuurhuis
- Het kapje bovenop de rechter fusee zit niet helemaal goed in de fusee, waardoor het vet er te gemakkelijk uitkomt
- De voorste draagarm aan de rechterkant moet iets vaster gezet worden op de vooras
- Met de auto op de brug loopt rechtsachter de band net tegen de voorkant van het achterspatbord aan. Dit was met de Nankang banden niet zo. Blijkbaar zijn de Maxis all season banden ietsje hoger
- De kruiskoppeling van de stuurinrichting moet bijgesteld worden
- De klem waarmee de accu vastgezet wordt moet binnen de bak gemonteerd worden zodat de accu goed vast zit
- De kachelbedieningsbeugel van de rechter kachelpot loopt tegen de onderkant van het front aan
- Het sleepoog aan de linker achterkant moet verwijderd worden of omhoog worden geslagen zodat deze niet tegen de uitlaat aankomt
- De kachelbuizen moet ingekort worden zodat er bij de schakelpook meer ruimte komt om te schakelen
- De kabelboom bij het luchtfilterhuis moet wat omgelegd worden zodat de niet tegen de steun van het luchtfilter kan schuren
- De kabelboom van de elektronische ontsteking en oliedruk/temperatuursensor moet vastgezet worden zodat de niet tegen het spruitstuk kan komen.
- De afstandshouders van de voorspatborden zouden wat verder naar achteren gezet moeten worden
- De linker bovenhoek van de achterklep afschuren zodat de achterklep niet tegen de body aan gaat lopen. Dan kan de achterklep ook nog iets beter uitgelijnd worden
- Het koppelingspedaal loopt nog iets tegen de stuurstang aan.
- De uitlaat moet nog iets bijgedraaid worden zodat deze wat rechter onder de auto komt. Ook lijkt de uitlaat een heel klein beetje te lekken bij een van de stroppen.
- Aan de linkerkant van de body moet nog een rand weg geslepen worden zodat de uitlaat er niet tegen aan kan komen
- Het silentblok van de versnellingsbak heb ik bewust omgedraaid zodat ik voor (2 cm) meer ruimte kreeg, maar hierdoor lijkt er nu wel erg veel spanning te staan op de motorsteunen
- De motorsteunen aan de voorkant moet vervangen worden. Ik heb stom genoeg de oude van de donor gebruikt. Ik had beter een paar euro extra uit kunnen geven aan een paar nieuwe. En waarschijnlijk heeft dit ook met het voorgaande punt te maken.
- De stofkappen van de aandrijfassen lopen een beetje tegen de fusees aan
- Het rubber tussen de vulpijp en de tank moet iets verder op de tank geschoven worden. Deze lekt nu een heel klein beetje aan de kant van de tank
- Auto loopt niet lekker stationair
Gelukkig gaat het allemaal om kleine, relatief makkelijk op te lossen puntjes. Ook van Antoni krijg ik de complimenten over de wijze waarop ik de auto gebouwd heb.
Dat is mooi om te horen en ik ben er dan ook trots op. Zeker omdat het de eerste keer is dat ik dit gedaan heb en er geen ervaring mee had. Zo zie je maar weer, met wat garage handboeken, Burton handleiding, kennis opgedaan via internet en 2CV experts, wat handigheid en geduld is het mogelijk om zelf een kitcar te bouwen.
Om de vaart er in te houden heb ik besloten deze laatste puntjes door BCC op te laten lossen. Nu bekend is wat er nog aan de auto moet gebeuren heeft Antoni in overleg met mij voor 24 januari 2018 een afspraak gemaakt voor de RDW Keuring in Arnhem.
Een van de puntjes was dat de motor niet goed stationair wilde blijven lopen en bij controle van de CO waarde bleek dat deze erg laag was. Ook zag Antoni boven op de motor dat de carburateur,via het spruitstuk, vrij veel benzine had gelekt. Na een snelle controle van de stationairsproeier blijkt dat deze niet vuil is en dit dus niet de oorzaak is. Antoni geeft aan, het later verder uit te zoeken. Toen ik thuis was belde Antoni dat hij het probleem samen met Alex had ontdekt. Wat bleek, toen ik het spruitstuk van de donormotor heb gehaald zat er geen gaatje onder in het spruitstuk, wat wel zo hoort te zijn. Maar ik zag wel de plek waar het gaatje zou moeten zitten en dat plekje was ca. 3 mm groot. Ik heb toen dus ook een gaatje van 3 mm geboord. En dat was nu precies het probleem. Dit gaatje was te groot en daardoor zoog de motor te veel valse lucht aan. Men heeft toen dit gaatje dicht gelast en vervolgens een gaatje van 1 mm geboord. En daarmee was het probleem opgelost. Super gedaan mannen!!
Een ander punt was het zware sturen. Na onderzoek bleek dit toch aan de nieuw geplaatste fusees te liggen. Dit was niet met een pers gedaan maar door de fusees er in te slaan. Hierdoor was er aan de bovenkant van de fusee een uitstulping ontstaan waardoor het sturen heel erg zwaar ging. Om te voorkomen dat door het zware sturen mogelijk het stuurhuis kapot zou gaan en om afkeur bij de RDW te voorkomen toch besloten om de fusees weer te laten vervangen. Dit keer zijn de er in geperst. Het resultaat is inderdaad dat de auto nu veel lichter stuurt.
De brandstofmeter werkte niet goed. Na onderzoek bleek dit aan de nieuw geplaatste tankvlotter te liggen. De plaat waarmee de vlotter vast zit op de tank zat niet vast aan het buis wat er doorheen loopt. Hierdoor hing de tankvlotter eigenlijk los in de tank en kon dus niet goed functioneren. Bij het plaatsen van de nieuwe tankvlotter in de tank is dit me niet opgevallen. Nu weer een nieuwe tankvlotter laten plaatsen en het probleem is nu opgelost.